Andreas de Neergaard skal lede RUC’s største institut

Andreas de Neergaard bliver dekan på Institut for Mennesker og Teknologi på Roskilde Universitet. Han har mangeårig erfaring med uddannelsesledelse og brænder for forskning, der gør en forskel for samfundet.
Andreas de Neergaard
Andreas de Neergaard bliver en del af universitetsledelsen på RUC. Pressefoto: Miklos Szabo.

Fra d. 1. februar 2021 bliver det nuværende professor og prodekan ved Københavns Universitet Andreas de Neergaard, der skal styre slagets gang på RUC's største institut.

Den nye dekan er optaget af tværfaglighed og brænder for forskning, der gør en forskel, fx inden for områder som ulighed og bæredygtighed.

"Jeg glæder mig utroligt meget til at starte på RUC. Jeg er dybt engageret i problembaseret, feltbaseret og tværfaglig uddannelse, som jeg har arbejdet meget med, så RUC og jeg er på mange måder et oplagt match," siger Andreas de Neergaard og uddyber:

"Institut for Mennesker og Teknologi fokuserer bl.a. på tre områder, som står mit hjerte meget nært: Læring, social lighed og bæredygtig omstilling. Derudover har instituttet kernekompetencer inden for bl.a. datalogi, byplanlægning, sundhed og arbejdsliv, så der er helt unikke muligheder for at levere forskning og uddannelser til tidens udfordringer."

Visionær leder og dygtig kommunikatør

Som dekan kommer Andreas de Neergaard til at varetage instituttets daglige ledelse og være ansvarlig for kvalitet og sammenhæng i instituttets forskning og undervisning. Han vil referere direkte til rektor Hanne Leth Andersen, som ser frem til samarbejdet med den nye dekan:

"Institut for Mennesker og Teknologi skal besvare nogle af de vigtigste samfundsspørgsmål, vi står over for i årene fremover, og har allerede opnået flotte resultater. Andreas de Neergaard er den helt rigtige til at fortsætte den udvikling. Han er en dygtig forsker og erfaren leder med stor indsigt i forskningens værdi og impact og i uddannelse og læring. Derudover er han visionær og handlekraftig, og så er han en dygtig kommunikator, der kan sætte instituttets forskning på dagsordenen," siger Hanne Leth Andersen.

Andreas de Neergaard kommer fra en stilling som professor og prodekan for uddannelse ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet. Han har en ph.d.-grad i agroøkologi fra Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole. Han afløser Anders Siig Andersen, som har været institutleder og siden dekan de seneste 12 år.

Sammen med de tre øvrige dekaner og rektoratet kommer Andreas de Neergaard til at udgøre den øverste ledelse af RUC.

For mere information kontakt:

- Andreas de Neergaard, e-mail: neergaard@ruc.dk, mobil: 2443 4331

- Pressemedarbejder Camilla Buchardt, e-mail: camilbu@ruc.dk, mobil: 2238 8282