| Nyhed

Årets underviser er en ufiltreret ildsjæl og en "usvigelig loyal holdspiller"

Professor og historiker Jakob Egholm Feldt fra Roskilde Universitet bliver hædret for sin inspirerende undervisning med Uddannelses- og Forskningsministeriets undervisningspris. Han lærer de studerende at tænke som forskere, lyder det bl.a. i begrundelsen fra uddannelses- og forskningsministeren. 
Jakob Egholm Feldt


Hænderne er i konstant bevægelse, når Jakob Egholm Feldt taler. Han taler hurtigt og klart, gestikulerer med armene, skriver på tavlen, smiler, lytter opmærksomt og har tydelig øjenkontakt med de studerende. 

Han er trukket ind i et grupperum på Roskilde Universitet, hvor han taler med en mindre gruppe studerende om ændringerne i opfattelsen af faget historie og kildekritik i folkeskolen. Andre gange taler han med de studerende om emner som jødisk historie eller Grækenlands betydning for nutidens vesteuropæiske kultur med ligeså stor iver og engagement.   

I morgen - mandag d. 27. september - modtager han undervisningsprisen fra Forsknings- og Uddannelsesministeriet. 

Jesper Petersen, uddannelses- og forskningsminister, begrunder, at Jakob Egholm Feldt modtager prisen:

”Jakob Egholm Feldt insisterer på, at forskning og undervisning hænger sammen. Ifølge indstillingen har han en inspirerende tilgang til sin undervisning, hvor han lærer sine studerende at tænke som forskere. Han kræver, at de lærer at være nysgerrige, undrer sig og stiller spørgsmål. For ham opstår den gode undervisning i et fællesskab. På den måde er de studerende også med til at inspirere Jakob Egholm Feldt til ny forskning”. 

En karismatisk underviser 

Jakobs kollegaer og de studerende beskriver ham som et karismatisk og dybt begavet menneske, der stiller klare krav til de studerende.

Lektor i historie og tidligere studieleder Kim Esmark var med til ansætte Jakob på Roskilde Universitet i efteråret 2009. 

”Efter samtalen talte jeg med en kollega om, at Jakob var meget karismatisk, at han havde noget helt særligt over sig. Han udstrålede stor selvtillid på den måde, at han tror på de ting, han står for”. 

 

Jakob Feldt
RUC baggrundsgrafik
Jakob Egholm Feldt:

"Jeg vil ikke pålægge de studerende politiske synspunkter, men jeg vil gerne anspore til selvstændig tænkning. Det kræver et kritisk perspektiv på tidens strømninger, også i humaniora”

Jakob Feldt
Jakob Feldt
Jakob Feldt

Fakta om prisen

  • Den nationale undervisningspris er på 500.000 kr. og består af en personlig hædersgave på 200.000 kr. og 300.000 kr. til udviklingsaktiviteter, der understøtter et godt og engagerende undervisningsmiljø.
     
  • Med undervisningspriserne ønsker Uddannelses- og Forskningsministeriet at anerkende den store betydning, som inspirerende undervisere har for de studerende. 
     
  • Årets prismodtagere består af fem undervisere og to underviserteams. Der er to prismodtagere fra universiteterne, to prismodtagere fra professionshøjskolerne samt en prismodtager fra henholdsvis erhvervsakademierne, de kunstneriske uddannelsesinstitutioner og de maritime uddannelsesinstitutioner. 
     
  • Prisen bliver overrakt af H.K.H. Kronprinsessen og uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen i Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Jakob Egholm Feldt om:

Social justice-bevægelsen: 

Den er jeg kritisk over for. Jeg henholder mig til det "gamle” selvkritiske oplysningsperspektiv som regulativt ideal. Jeg vil ikke pålægge de studerende politiske synspunkter, men jeg vil gerne anspore til selvstændig tænkning. Det kræver et kritisk perspektiv på tidens strømninger, også i humaniora. 

Succesfuld undervisning:

Jeg tænker aldrig på min undervisning som en succes. Tit går noget galt, og det kan jeg så blive klogere af. Men når nogen 5 år senere skriver til mig, at de stadig tænker på noget, vi har talt om til undervisningen, så ved jeg, at noget har virket.

Nutidens studerende: 

Jeg synes, de er meget deltagende og meget aktive. Jeg kan være helt høj, når jeg kommer hjem. Jeg synes ikke det er rigtigt, at de studerende er dårligere i dag end tidligere. 

At modtage undervisningsprisen: 

Jeg er meget beæret, og ydmyg. Det er fantastisk! Det sætter Roskilde Universitets stærke pædagogik og formater for vejledning på dagsordenen. Vi har arbejdet meget målrettet med proaktiv kvalitetsudvikling af undervisningen de sidste 5-10 år, så nu tænker jeg over, hvad næste skridt skal være.