Årets æresalumne 2023 er Tysklands vicekansler Robert Habeck

Robert Habeck, vicekansler og klima- og økonomiminister i Tyskland, bliver hædret som årets æresalumne ved Roskilde Universitets årsfest.
Robert Habeck giver gæsteforelæsning på RUC i 2021
Robert Habeck gav en gæsteforelæsning under sit visit på universitetet i 2021. Foto: RUC.

Robert Habeck læste på Roskilde Universitet i starten af 90’erne. I morgen bliver han hædret som årets æresalumne ved universitetets traditionsrige årsfest.

Rektor Hanne Leth Andersen siger om årets æresalumne:

”Robert Habeck er en visionær forfatter og politiker, som kombinerer humaniora, politik og klimatiltag. Han har en stærk tværfaglig indsigt og en vilje til at løse udfordringen med at omstille vores verden til at modstå klimakrisen og fastholde sammenhængskraften i samfundet.”

”Det er også en glæde at opleve, at han ofte fremhæver værdien af RUC’s uddannelsesmodel, projektarbejde og tværfaglige tilgang,” siger Hanne Leth Andersen.

Vicekansleren har en stærk tilknytning til Danmark, taler flydende dansk og har også bevaret kontakten til RUC gennem årene.

Aftryk på politisk tankegang

Robert Habecks stærke tilknytning til Danmark og de danske værdier har ifølge ham selv sat aftryk på hans politiske tankegang. Det var også under sin tid som studerende på RUC, at han lærte dansk.

Strukturen på universitetet i Danmark var anderledes end i Tyskland, erfarede Habeck. På RUC skulle han selv strukturere sin tid, arbejde i grupper og selv opsøge sin viden. I starten var det et irritationsmoment. Det var svært for ham, beretter han til DR i en interviewartikel fra 2021

Men med tiden satte han pris på den særlige måde at arbejde på på Roskilde Universitet. Set i bakspejlet har erfaringen fået en afgørende betydning for hans måde at tænke på, fortæller han i interviewet til DR:

”Man skal ikke se virkeligheden ud fra en forudfattet sandhed. Men man skal finde en fornuftig løsning ud fra kaosset i virkeligheden. Altså en slags pragmatisk idealisme. Hvis jeg skal tage munden meget fuld, har Roskilde Universitet præget mig politisk.”

Billeder fra Robert Habecks visit på Roskilde Universitet i 2021. På billederne ses udover Habeck og rektor dekan for Samfundsvidenskab Peter Kragelund og Habecks hustru forfatter Andrea Paluch.

Habeck

Om Robert Habeck

• Tysk forfatter og politiker.
  • Født i den nordtyske by Lübeck i 1969.
  • Har en doktorgrad i filosofi.
  • Har studeret på Roskilde Universitet fra 1992-1993.
  • I 2009 blev han valgt ind i delstatsparlamentet i Slesvig-Holsten for miljøpartiet De Grønne.
  • I 2018 blev han valgt til formand for De Grønne sammen med Annalena Baerbock.
  • Blev udpeget som Tysklands nye klima-og økonomiminister samt vicekansler i 2021.