120.000 shRNA-plasmider overflyttet til Institut for Naturvidenskab og Miljø på RUC

Plasmiderne letter bl.a. Jesper Troelsens eget arbejde med cancerforskning.
Professor Jesper Troelsen
Plasmiderne vil lette Jesper Troelsens arbejde med cancerforskning. Foto: Uffe Weng.

Fra forskningscentret BRIC på Københavns Universitet er det lykkes Jesper Troelsen at overtage og overflytte i alt 120.000 short hairpin RNA (shRNA) plasmider til INMs biologiske laboratorium. Der er tale om 60.000 plasmider indeholdende shRNA mod humane gener og 60.000 plasmider imod musegener.

Til brug og gavn for både forskere og studerende
Et komplet shRNA-bibliotek på RUC giver instituttets forskere mulighed for via biblioteket at vælge et givent shRNA-plasmid, der kan stoppe dannelsen af et hvert protein i en celle. Adgangen til et komplet shRNA-bibliotek letter bl.a. Jesper Troelsens egen cancerforskning omkring oncogener og tumorsuppressor gener.

Hele faggruppen for medicinal- og molekylærbiologi kan potentielt drage nytte af adgangen, og de studerende vil fremadrettet kunne udføre mere avancerede projekter end tidligere, når de nu får mulighed for at undersøge og inaktivere langt flere proteiner i forbindelse med projektarbejde og specialer.