Forskningsgruppe > Interkulturelle studier > Nyhed

Ny forskningsbevilling om dansk kropsaktivisme

Lektor Lene Bull Christiansen har fået ny bevilling fra DFF.
Foto af en bunke bøger om kropsaktivisme
Foto: Lene Bull Christiansen

Lene Bull Christiansen, som er lektor og medlem af forskningsgruppen Interkulturelle Studier, har modtaget en bevilling på 2.782.809 kr fra DFF til et projekt med titlen Feminist Activism in Transition (FAT). Projektet handler om danske kropsaktivister som for eksempel journalisten Ida Rud – eller Tykke Ida – som i de seneste år er begyndt at dukke op i mediebilledet. I dokumentarer og talkshows på TV og i damebladene får disse kvinder plads til at udbrede deres kamp imod ’perfekthedskulturen’ og diskriminering af tykke mennesker, samt til at fortælle om hvordan det er at leve i en tyk krop. Mange af disse aktivister har startet deres virke på det sociale medie Instagram – hvor en feministisk subkultur af tykke kvinder er opstået. Her udvikler de et miljø hvor de deler billeder og erfaringer og støtter op om hinanden.

Dette forskningsprojekt er interesseret i at forstå hvordan denne subkultur har fået adgang til mainstreammediers interesse – og dermed har fået lov til at påvirke hvordan der tales om tykke mennesker i disse medier. Projektet vil derfor undersøge to grupper: de journalister som skriver om og inkluderer kropsaktivisterne i deres respektive medier, og gruppen af Instagram-følgere der udgør den subkultur som aktivisterne udspringer af. Projektet vil undersøge hvordan denne bevægelse af aktivister bruger de nye muligheder som det sociale medie tilbyder i forhold til at udbrede anderledes billeder af kvindekroppen, til at organisere feministisk modstand mod sexisme og marginalisering – og endelig hvordan Instagram-aktivismen bliver springbræt til andre medier.