Moduler på Master i Projekt- og Forandringsledelse
Master i Projekt- og forandringsledelse (MPF) består af 4 moduler af hvert et halvt års varighed. De 4 moduler lægger vægt på forskellige dele af området projektledelse og procesforbedring:
Modul 1: Projektledelse fra idé til resultat
Modulet fokuserer på klassisk projektledelse fra foranalyse til levering, herunder ledelse af projektets rammer, planmodeller, detailplanlægning, risiko, økonomi samt mål- og succeskriterier. Endvidere lægges der vægt på viden om forskellige projekttyper og de særlige krav de stiller til program- og porteføljeledelse. Modulet sætter deltagerne i stand til at skabe rammer for forskellige projekter, planlægge dem overordnet og i detaljer, samt at beregne og håndtere risici undervejs.
Modul 2: Ledelse af projekters organiserings- og arbejdsprocesser
Planer og rammer er nødvendige og konstruktive, men utilstrækkelige til at skabe kvalitet i opgaveløsningen - derfor sættes der i modul 2 fokus på projektarbejdets arbejdsprocesser. Der arbejdes med projektarbejdets sociologi, dvs. projektgruppers samarbejde, kreative arbejdsmiljøer, motivering af deltagere og produktive møder. Modulet gøre deltagerne i stand til at skabe optimale faglige processer og resultater gennem motivation, teambuilding og coaching, anerkendelse og feedback, kreativitet, udnyttelse af grupperoller, løsning af konflikter samt kommunikation med projekters omverden.
Modul 3: Procesforbedring
Hvor modul 1 og modul 2 har projektgruppen som genstandsfelt, er modul 3's genstandsfelt organisationer og forandring i organisationer. Her arbejdes med modeller til analyser af behov for forbedringer, og muligheder for - gennem projektorganisering - at gennemføre forbedringer. Modulet udstyrer deltagerne med en stor og teoretisk forankret værktøjskasse med forskellige normative, såvel som fortolkende og situationsbestemte modeller og metoder.
Modul 4: Projekter i kontekst; ledelse og kommunikation
På modul 4 sættes der fokus på projektkommunikation og den afsluttende masterafhandling. Der arbejdes med kommunikation gennem projekters processer og kommunikation omkring projekters resultater. Derudover er det deltagernes arbejde med den afsluttende masterafhandling der er i fokus. Ud fra selvvalgte problemstillinger skal deltagerne arbejde med at skabe en sammenhængende forståelse af masteruddannelsens temaområder.
Litteratur
På MPF arbejdes der med nogle få grundbøger suppleret med mange faglige artikler fra forskningstidskrifter. Artiklerne uploades til deltagerne via vores online uddannelsesplatform.
Eksempler på anvendt litteratur:
Grundbøger:
- Trine Commisso & Jan Pries-Heje (2011). Optimér dit projektteam. Samfundslitteratur
- Magnus Hansen & Jan Pries-Heje (2017). The Future of Project Management. Udgivet af Dansk Projektledelse
- Bjarne Kousholt (2017). Projektledelse. 7. udgave. Nyt Teknisk Forlag
- Peter Hagedorn et al. (2016). Robust organisationsforandring. Samfundslitteratur
Artkler:
- Baskerville, R., & Pries-Heje, J. (2014). Diffusing best practices: a design science study using the theory of planned behavior. In International Working Conference on Transfer and Diffusion of IT (pp. 35-48). Springer, Berlin, Heidelberg.
- Hagedorn-Rasmussen et al. (2017). Ledelse som profession: Mellem idé og praksis. Tidsskrift for Arbejdsliv, 19(3), 5-9.
- Mähring et al. (2008). Making IT project de-escalation happen: An exploration into key roles. Journal of the Association for Information Systems, 9(8), 462.
- Pries-Heje, L., & Pries-Heje, J. (2011). Why SCRUM works: A case study from an agile distributed project in Denmark and India. In Agile Conference (AGILE), 2011 (pp. 20-28). IEEE.
Formalia
Se mere om uddannelsens indhold og formalia i studieordningen:
Studieordning for Master i Proces- og Forandringsledelse (pdf)