Fysikere fra RUC i samarbejde med stor tysk virksomhed

Forskere fra Roskilde Universitet og den store tyske virksomhed tesa SE arbejder sammen om metode til at måle mekaniske egenskaber i de selvklæbende produkter, som virksomheden producerer til eksempelvis industriel brug.
Virksomheden tesa på besøg på Roskilde Universitet
Tidligere i 2024 besøgte en gruppe fra tesa SE og samarbejdspartnere forskere på Roskilde Universitet. Foto: Jeppe Dyre

Mobiltelefonen i din lomme bliver holdt sammen af mange lag selvklæbende tape, og i bilerne på gaden spiller selvklæbende produkter også en væsentlig rolle i montering af forskellige dele.

Men hvad sker der med det materiales evne til at holde mobiltelefonen sammen, hvis du taber den, så den får et stød, når den rammer gulvet?

Den slags kan være utroligt svært at måle, men forskere på Institut for Naturvidenskab og Miljø på Roskilde Universitet har udviklet en metode, der kan netop det. I gruppen af forskere er bl.a. professor Jeppe Dyre og lektor Tina Hecksher.

Det har fanget den store tyske virksomhed tesa SEs interesse. Tesa SE producerer selvklæbende produkter til både forbrugere og til industrien, og i den seneste tid har virksomheden og forskerne på Roskilde Universitet haft et videnskabeligt samarbejde, fordi virksomheden gerne vil vide mere om de mekaniske egenskaber i deres selvklæbende produkter til industriel brug.

Som led i samarbejdet har en gruppe fra tesa SE og samarbejdspartnere besøgt Roskilde Universitet.

"Det er en fornøjelse for tesa SE at samarbejde med Glas og Tid-forskningsgruppen på Roskilde Universitet. Gruppen har udviklet en metode til måling af mekaniske egenskaber, som vi har tænkt os at implementere i vores udviklingslaboratorium. Vores besøg i Roskilde handlede om at lære mere om denne metode, som er unik i verden," siger Dr. Sebastian Schmidt-Lehr, gruppeleder fra Corporate Test Method Lab i tesa SE.

Forskere vil gerne dele deres viden

Forskerne på Roskilde Universitet har udviklet målemetoden, den såkaldte Piezoelectric Shear Gauge, til at måle de mekaniske egenskaber i seje væsker, men metoden har vist sig effektiv med andre materialer også.

Metoden gør forskerne i stand til at måle en shear deformation, som er en meget lille forskydning i prøven. Kraften, som dette kræver, afhænger af, hvor hurtigt deformationen bliver gjort.

”Standardinstrumenter kan måle det op til en vis hurtighed, men det apparat, vi har udviklet på Roskilde Universitet, kan måle op til 1.000 gange hurtigere og dermed give nogle andre og meget vigtige oplysninger om det målte materiales mekaniske egenskaber. Det, at vi kan måle 1.000 gange hurtigere, er det unikke ved metoden,” siger Tina Hecksher.

Da metoden i efteråret for første gang blev anvendt på tape, gav den en masse interessante resultater.

Forskerne vil meget gerne dele deres viden med virksomheder og andre forskere, så den kan komme samfundet til gavn. Et eksempel er den software, som indgår i målemetoden.

Samarbejder med både tesa SE og tidligere med den tyske dækproducent Continental har betydet, at koden til dataanalysen er blevet strømlinet og gjort mere fleksibel. Den er nu lagt ud som open source software.

”Dermed håber vi, at metoden vil blive udbredt ikke bare til industrier, men også til grundforskning på universiteter rundt omkring i verden,” siger Jeppe Dyre.

Har tidligere samarbejdet med anden stor tysk virksomhed

Det er som nævnt ikke første gang, at forskerne på Roskilde Universitet har samarbejdet med en stor tysk virksomhed, for i 2019 indgik de et samarbejde med en af verdens største dækproducenter Continental AG. Samarbejdet handlede om en metode til at teste dækmaterialers egenskaber.

”Derigennem fik vi et positivt indtryk af at samarbejde med industrien i Tyskland. Vi har opnået nogle resultater, vi ellers ikke var kommet frem til, hvis vi ikke havde haft disse samarbejder,” siger professor Jeppe Dyre.

Samarbejdet med Continental gav forskerne mulighed for at forfine målemetoden, så det bl.a. blev muligt at måle ved endnu højere frekvenser, end det tidligere har været muligt. Også det nuværende samarbejde med tesa SE har medført ny viden og udvikling, så samarbejderne med den store tyske industri kommer både virksomheder og forskere til gavn.

”Det giver en glæde at se ens forskning komme i brug. Og samtidig er vores industrisamarbejder med til at få skubbet til en videreudvikling af vores målemetode. Dermed er vi i en win-win-situation for alle parter,” siger Jeppe Dyre.