Forskningsprojekt > The Digital Society and Trust > Nyhed

RUC-forsker interviewet i Kulturen på DR P1 om tillid i den digitale tidsalder

Mads Vestergaard, postdoc ved DIS-TRUST, blev interviewet om forholdet mellem mistillid, manipulation af visuelt materiale og konspirationsteorier.
Kulturen logo

Mads Vestergaard, postdoc-forsker i forskningsprojektet Digital Society and Trust (DIS-TRUST) på Roskilde Universitet, deltog den 26. marts 2024 i radioprogrammet Kulturen på P1. Episoden  "Hot Jesus og unge søger bogklubber" indeholdt et indslag, hvor værterne Jesper Dein og Chris Pedersen talte med Mads Vestergaard om forholdet mellem konspirationsteorier, mistillid og manipulation af foto- og videomateriale.

Udgangspunktet for interviewet med Mads var de seneste spekulationer om Kate Middletons helbred, som har affødt et væld af konspirationsteorier i de sidste par måneder på grund af hendes fravær fra offentligheden efter en planlagt operation i december sidste år. Den 10. marts offentliggjorde prinsessen af Wales et billede på de sociale medier, som tydeligvis var digitalt manipuleret, og store nyhedsbureauer trak det pågældende billede tilbage den næste dag, hvilket foranledigede endnu flere spekulationer  i offentligheden. Senere meddelte prinsessen, at hun var i behandling for kræft og bad om privatliv under sin helbredelse. Sagen har imidlertid vist en foruroligende virkelighed, som vi nu er på vej ind i, hvor generativ AI underminerer folks tillid til digitalt lyd- og billedindhold som sådan.

Et af de budskaber, som Mads Vestergaard fremførte, var, at tillid og mistillid ikke er et simpelt enten-eller. DIS-TRUST arbejder med fire typer af tillidsrelationer: tillid til andre mennesker, tillid til institutioner, tillid til sig selv og tillid til teknologier. Konspirationsteorier er baseret på en grundlæggende mistillid og har det til fælles, at den officielle historie betragtes som bedrag. Men konspirationsteoretikernes forhold til tillid og mistillid er mere komplekst end som så, siger Mads Vestergaard. På den ene side er konspirationsteoretikere kendetegnet ved at have mistillid til institutioner, som traditionelle medier og offentlige myndigheder, men på den anden side har de en høj grad af interpersonel tillid til de personer - ofte andre konspirationsteoretikere - som de følger på de sociale medier. De har også en høj grad af tillid til sig selv som værende i stand til at skelne troværdige fra ikke-troværdige kilder, videnskab fra pseudovidenskab og autentisk materiale fra manipuleret.

Det blev også fremhævet, at tillidsbrud spiller en væsentlig rolle i synliggørelsen af den forudgående tillid, som ofte er implicitog ureflekteret. Når først tilliden er brudt, kan det føre til en genovervejelse af hele historikken med den, der har brudt tilliden, som det konkret er sket med billeder tidligere offentliggjort af det britiske kongehus.

Lyt til interviewet her (på dansk): Hot Jesus og unge søger bogklubber