Foto-udstillingen "at have det godt" på messe i Vildbjerg
Børnenes billeder.
Foto-udstillingen ”At have det godt” består af en udvalgt række billeder, taget af børn i en daginstitution. Børnene er blevet bedt om at vise, hvor, hvordan og med hvem de har det godt. Billederne viser alt fra kammerater og legepladser til planter og dyr til pædagoger og madpakker. Denne udstilling viser, hvordan børnene har mange forskellige måder at have det godt på, og at følelsen af at have det godt forbindes med mange forskellige aspekter af hverdagen i daginstitutionen. Billederne er et produkt af et foto-etnografisk feltarbejde, der blev udført i forbindelse med forskningsprojektet ”At have det godt”
Billedernes rolle i forskningsprojektet.
Det foto etnografiske feltarbejde var et led i empiriindsamlingen i et af projektets delprojekter. Billederne gav børnene mulighed for at vise det de forbinder med at have det godt. Billederne blev efterfølgende brugt som grundlag for interview med udvalgt børn. Pædagoger og forældre blev også inviteret til reflektionsværksteder med afsæt i børnenes billeder. Børnene i daginstitutionen blev også inviteret til at se, tolke og reflektere over billederne. Børnenes refleksioner indgår også som en del af empirien, der ligger til grund for at analyserne i delprojektet.
Baggrunden for projektet.
Baggrunden for projektet er en mangel på tværfaglig og holistisk viden om, hvordan børn har det i daginstitutionen. Efter loven om lærerplaner fra 2004, hvor der særligt sigtes mod læring, sprogstimulering, test og skoleparathed, konstateres det at daginstitutionsområdet i stigende grad bliver formet af uddannelsespolitik. Området orienterer sig mod læringsdiskurser, og følelsesmæssige og sociale aspekter af barnets hverdag i daginstitutionen bliver kun betydningsfuld i det omfang, de støtter eller hæmmer læring. På denne baggrund ønskede forskerne i projektet at producere forskningsmæssig viden om, hvad det vil sige at have det godt, og hvordan børn kan få det godt når de er i daginstitution.
En anden begrundelse for projektet er forholdet mellem synet på barnet som becomings eller som beings. At se barnet som becomings, dvs. som læringsobjekter, kendetegner de fleste læringsforståelser, der er dominante i dag. Projektet betragter børn som beings, altså som aktive levende væsner, der er med til at skabe det hverdagsliv, de relationer, de følelser og den mening, de befinder sig i. Projektet hviler altså på en antagelse om at børn selv viser, hvad de føler, hvordan de har det, og hvad der betyder noget for dem.
Projektet har et mål om at producere eksemplarisk datamateriale, der skal være med til at udvikle teori om ”at have det godt” og projektet har særligt fokus på et stærkt samarbejde med praksis.
Projektet teoretiske fokus.
Projektet havde særlig fokus på at undersøge børnenes levede liv i daginstitutionerne og en ambition om, at nærme sig hverdagen i daginstitutionerne som børnene oplever den. Børneperspektivet giver vigtig indsigt i børnene som aktører i eget liv. Projektet har altså fokus på børnenes levede liv i daginstitutionerne, og søger at bevæge sig væk fra en forståelse af daginstitutionerne som et led i forberedelsen af barnet til folkeskolen og videre i uddannelsessystemet.
Mere om projektet.
Forskningsprojektet ”At havde godt” startede i december 2015 og blev afsluttet med udgangen af 2017. Projektet blev drevet af fire forskere, der hver varetog et af de fire delprojekter. I 2019 udkom bogen, der er skrevet på baggrund af projektet. I bogen præsenteres indsigter fra alle fire projekter. Hvis du ønsker at læse mere om projektet og dets fund kan du købe bogen ”Har du det godt?” her.
Skal udstillingen forbi din arbejdsplads eller uddannelsesinstitution, så kontakt os på cedif@ruc.dk.