Undervisning på MUL
Uddannelsens moduler
Master i Uddannelse og Læring (MUL) er en to-årig videreuddannelse på master-/kandidat niveau, hvor du studerer på halv tid. Uddannelsen består af to moduler. Der er tilknyttet et fast lærerteam til alle hold.
-
På modul 2 arbejder vi med, hvilken betydning samfundsprocesser og historiske udviklingstræk har for uddannelsesinstitutioner, organisationer og professioner samt herunder, hvordan samfund og historie kan sættes i relation til individers erfaringer og handlinger. Du opnår viden om samspil mellem samfundsmæssige kontekster, læringsmiljøer samt subjektive læreprocesser. På modul 2 afrunder, evaluerer og dokumenterer vi masteruddannelsen som lære-, kvalificerings- og kompetenceudviklingsproces. Du arbejder videre med både kvalitative og kvantitative metoder, med et fokus på empiriindsamling til analyser af forholdet mellem læringsmiljøer, læringsforløb og samfundsmæssige kontekster. Modulet omfatter desuden forberedelse til og gennemførsel af masterprojektet.
Fagligt indhold
- Professionalisering, fag og faglighed
- Internationalisering, uddannelsespolitik og styring af uddannelser
- Uddannelsernes historiske udvikling
- Styringsparadigmer rettet mod virksomheder og offentlige institutioner
- Betydningen af køn, social klasse og etnicitet
- Læringsmiljøer i arbejdslivet
- Uddannelsesplanlægning, kompetenceudvikling og livslang læring
- Evaluering og vidensformer
- Metoder og videnskabsteori i uddannelsesforskning med fokus på at belyse forholdet mellem
samfundsmæssige kontekster og læringsmiljøer
Uddannelseselementer i modul 2
- Kursus: Samfund, organisation og uddannelse (5 ECTS)
- Kursus: Metoder i empirisk forskning i organisation, uddannelse og læring (5 ECTS)
- Kursus: Videnskabsteorier og metoder i uddannelsesforskning (5 ECTS)
- Projekt: Masterprojekt (15 ECTS)
Sådan arbejder vi
Seminarer
I hvert modul er der tre til fire 2-dages seminarer, der foregår fredag og lørdag på RUC. Seminarerne afholdes fredag-lørdag. På seminaret undervises i relevante temaer, teorier og metoder. Desuden indgår tekstdiskussion og projektsparring i mindre grupper. Hvert hold har tilknyttet et fast lærerteam.
I perioderne mellem seminarerne er der hjemmearbejde – læsning, øvelser i empirisk arbejde og projektarbejde.
Projektarbejde
Projektarbejdet er problemorienteret. I projekterne arbejder du med selvvalgte problemstillinger, der giver dig mulighed for fordybelse i forhold til faglige interesser. I projekterne indgår empirisk arbejde, hvor du lærer at undersøge problemstillinger med videnskabelige metoder. En af uddannelsens lærere er tilknyttet projektgruppen som projektvejleder.
Vigtige datoer
Her kan du se oversigter over undervisning og afleveringer på Master i Uddannelse og Læring:
På uddannelsen møder du bl.a.
Aftagerpanel
RUC’s aftagerpanel for videre- efteruddannelse er universitets væsentligste forum for dialog med erhvervsliv og øvrige samfundssektorer, der aftager universitets videre- og efteruddannelsesstuderende.
Aftagerpanelet hjælper bl.a. , med at sikre tidssvarende indhold, der er relevant for aftagere og med feedback på informationsmateriale.