Historien om Masteruddannelsen i Sundhedsfremme
Masteruddannelsen i sundhedsfremme (MSF) blev etableret i 2012. Uddannelsen udsprang af det faglige miljø omkring Center for Sundhedsfremmeforskning (CSUF), som hører til Institut for Mennesker og Teknologi (IMT) ved Roskilde Universitet. Det faglige miljø ved CSUF udviklede også bachelor- og kandidatuddannelsen i Sundhedsfremme og sundhedsstrategier. Flere af forskerne tilknyttet CSUF miljøet havde undervisningserfaringer og pædagogiske erfaringer med videreuddannelse for voksne fra anden masteruddannelse ved Roskilde Universitet og medbragte disse erfaringer i deres opbygning af MSF.
Masteruddannelsen i sundhedsfremme har til formål at kvalificere tværfagligt sundhedsfremmende arbejde i institutioner og organisationer indenfor sundheds-, omsorgs-, social- og uddannelsessektoren på kommunalt og regionalt niveau samt i lokalsamfund. Undervisningen er forskningsbaseret, på samme måde som på kandidatuddannelsen. Men uddannelsen er et alternativ til kandidatuddannelsen ved at udgøre en deltidsuddannelse for voksne, der typisk er i fuldtidsbeskæftigelse under studierne.
Uddannelsen er også i dag knyttet til Center for Sundhedsfremmeforskning. Herved har vi på uddannelsen kunnet opbygge et stabilt hold af højt engagerede undervisere primært rekrutteret fra dette forskningsmiljø, og vi kan trække på miljøets forskning samt nationale og internationale netværk. Samtidig har stabiliteten i undervisere og oplægsholdere gjort, at vi har opsamlet en betydelig viden om uddannelsens målgruppe og erfaringer med den særlige type undervisning, der kræves på en masteruddannelse for voksne.
Uddannelsen har lavt frafald, og vores studerende evaluerer det problem- og projektorienterede arbejde rettet mod virkelighedsnære problemstillinger som nyttigt og relevant for deres arbejde med sundhed og sundhedsfremme. Sammen med de studerende - gennem evalueringer undervejs og repræsentation i formelle organer på Roskilde Universitet, såsom Studienævnet for Masteruddannelser ved IMT - arbejder vi til stadighed på at forbedre og videreudvikle uddannelsen fagligt og pædagogisk. Uddannelsen er i kontinuerlig videreudvikling og giver sine studerende god opfølgning samt stor fleksibilitet og valgfrihed i forhold til moduler og kurser.