Forskningscenter > Center for Daginstitutionsforskning > Nyhed

Fire nye ph.d.-projekter til dagtilbudsområdet

RUC, VIA UC og DPU er gået sammen om at oprette fire nye ph.d.-projekter på dagtilbudsområdet. Projekterne kommer til at handle om henholdsvis køn, sprog, leg og udsatte børns inklusion i fællesskabet.
Børn tegner med kridt

Når der skal uddeles penge til ny forskning står dagtilbudsområdet ofte bagest i køen. Men nu går en række institutioner sammen om at give en vitaminindsprøjtning til området ved at oprette fire nye ph.d.-projekter i 2019.

Det er Roskilde Universitet (RUC), VIA University College og Aarhus Universitet (DPU) der er gået sammen om at finansiere fire nye ph.d.-stipendier, der skal være med til styrke forskningen på området.

De fire projekter kommer til at være placeret henholdsvis på RUC og DPU samtidig med, at der vil være forpligtelser på professionshøjskolerne. Tre af ph.d’erne ligger i regi af Center for Daginstitutionsforskning.

Peer-talk, køn og legens betydning

De to af ph.d.-projekterne startede i januar 2019, mens de to sidste starter 1. marts. Her kan du kort læse om de fire nye ph.d.-studerende og deres projekter.

Rianne Slingerland, som er uddannet pædagog, begyndte i januar på sit ph.d.-projekt om børns sprog, som det foregår i interaktionen mellem børn, den såkaldte ’peer-talk’. Der er forsket en del i børns sprog, men der mangler viden om, hvordan dette kommer til udtryk i barn-barn interaktion. Rianne vil til dagligt arbejde på DPU og bliver tilknyttet Center for Daginstitutionsforskning.

Julia Nørgaard startede også i januar sit ph.d.-projekt, der vil se nærmere på relationer mellem børn og pædagoger, og undersøge hvordan pædagoger kan arbejde med at udvide udsatte børns deltagelse i børnefælleskabet. Julia vil til dagligt arbejde på DPU og bliver en del af miljøet omkring Pædagogisk psykologi.

Gry Ellegaard Thorsen starter på sit projekt 1. marts. Hun er uddannet antropolog og vil undersøge, hvilken betydning køn får i daginstitutionens hverdag.  Gry vil til dagligt sidde på RUC, hvor hun bliver en del af Center for Daginstitutionsforskning.

Fina Vilholm tager ligeledes hul på sin ph.d., der skal handle om leg, i begyndelsen af marts. Projektet tager en interesse i legen, som selvstændigt fænomen og et mål i sig selv. Undersøgelsen spørger bredt, hvordan leg foregår mellem børn, og hvad det kræver af børnene at indgå i legen. Fina har tidligere arbejdet med daginstitutionsområdet som forskningsassistent. Hun kommer til at sidde på RUC og vil indgå i Center for Daginstitutionsforskning.