Op ad bakke for elbiler
Det er op ad bakke for elbiler. De er langt dyrere end benzinbiler, de er besværlige at tanke og følelsen af frihed, vind i håret og åbne vidder er begrænset til 150 kilometer.
De store bilproducenter holder igen med produktionen, kunderne er begrænset til miljøbevidste velhavere, og hvis de ikke bliver ladt op på det rette tidspunkt, er miljøgevinsten begrænset.
Det er med andre ord en svær sag at sælge, og Thomas Budde Christensen, der forsker i nye forretningsmodeller for elbiler på Institut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring, mener da også, at kun politisk pres eller en galoperende oliekrise kan få gang i salget af elbiler. Som han ser det, er barriererne på det personlige og forretningsmæssige plan for store:
»Så længe bilindustrien kan producere brændselsbiler, har de en position at forsvare. Det, der vil skabe den store forskel, er, når bilproducenterne er tvunget til at skifte hest og lægge udviklingspengene over på elbiler. Jeg er helt sikker på, at der kommer et skifte – på et tidspunkt vil man være presset af klimaforandringer og oliekrise. Men det vil kræve et politisk pres at få gennemført omstillingen i god tid,« siger Thomas Budde Christensen.
Han bygger sine konklusioner på en grundig analyse af en af de mest nyskabende forretningsmodeller på et af de mest optimale markeder.
»Danmark er en meget interessant businesscase. Vi har en lang tradition for miljøbevidsthed, vores regering følger en klimabevidst strategi og elbiler er fritaget fra vores meget høje registreringsafgifter. Derfor er der få andre steder, hvor forholdene er så optimale som i Danmark,« siger han.
Optimal udnyttelse af vindenergi
Derfor gik firmaet Better Place – som arbejder for et skifte til bæredygtig transport – i 2009 ind på det danske marked med en oprindelig investering på 770 millioner kroner fra DONG Energy. På det tidspunkt blev Better Place vurderet til at kunne skabe et paradigmeskift i bilindustrien, men siden er det gået ned ad bakke og DONG's engagement er blevet køligere.
Forretningsmodellen er ellers ret smart, hvis man har sin egen parkeringsplads. Når man køber en elbil hos Better Place, tegner man abonnement på opladninger til et antal kilometer årligt. Better Place installerer en ladestation i garagen og styrer, hvornår bilen bliver opladt. En af de uhensigtsmæssige ting ved elbiler er nemlig, at man typisk vil sætte den til opladning, når man kommer hjem fra arbejde. Dette tidspunkt er det absolutte spidsbelastningstidspunkt på elnettet. Det betyder – pga. udbud-efterspørgsels-mekanismen – at det er på dette tidspunkt af døgnet, at strømmen er dyrest, og hvor udbuddet af den billigere vindkraftenergi er mindst.
»Udfordringen er at få implementeret elbilerne i nogle systemer, der sørger for, at opladningen af elbilerne foregår, mens der er vindkraft til rådighed i el-systemet. Til gavn for både økonomien og miljøet,« siger Thomas Budde Christensen.
Konstant nedjustering
Better Place's løsning er at overvåge elnettet og begynde bilens opladning på tidspunkter, hvor energiprisen er helt i bund, og der er meget vindenergi i systemet. Det oprindelige mål i Danmark var, at en halv million skulle køre elbil i år 2020. Det er siden nedjusteret til mellem 20-100.000. Indtil videre er der dog kun 500 kunder i butikken.
»For at man kan tale om en succesfuld forretningsmodel, skal den både løbe økonomisk rundt og gøre en forskel i forhold til CO2-udledningen. Better Place-forretningsmodellen er utvivlsomt innovativ, men den er hverken økonomisk eller miljømæssigt en succes. Der er kort sagt for få kunder, til at firmaet løber rundt, og for få kunder til at det gør en forskel i forhold til CO2-udledning, « siger Thomas Budde Christensen.
Med Better Places manglende succes i Danmark tror Thomas Budde Christensen, at det afgørende bliver at få bilproducenterne til at producere flere elbiler. Jo flere biler, der bliver produceret, desto billigere er prisen. På nuværende tidspunkt er produktionen af elbiler så marginal, at udviklingsprisen bliver fordelt på meget få kunder.
»Elbilerne har nogle barrierer, de har lavere topfart, er dyrere og rækkevidden er væsentigt kortere. Jo flere biler man kan producere, desto billigere bliver det. Renaults elbil Fluence kostede over en milliard kroner i udviklingsomkostninger, og den regning skal tørres af på de første 50.000 kunder. Indtil der kommer en stor volumen af elbiler og ladestrukturen er på plads, er det op ad bakke,« siger Thomas Budde Christensen.
Designing Human Technologies
Thomas Budde Christensens forskning hører under satsningsområdet Designing Human Technologies.
Designing Human Technologies formål er at analysere og komme med problemløsninger i samspil med brugere og borgere. Forskere inden for området beskæftiger sig med udfordringer inden for informationsteknologier, mobilitetsteknologier og som i Thomas Budde Christensens tilfælde teknologi inden for miljø, bæredygtighed, energi og klima. Thomas Budde Christensen underviser på kandidatuddannelsen TekSam (Teknologisk-samfundsvidenskabelig Planlægning) og bacheloruddannelsen HumTek (Den Humanistisk-teknologiske Bacheloruddannelse).