MPK-profiler Ulla, Jesper og Hanne
Kan man læse MPK ved siden af et travlt job?
Det korte svar er ja. Undervisningen er tilrettelagt som weekendseminarer og netbaseret undervisning, så du kan tilrettelægge dit uddannelsesarbejde fleksibelt. Men du skal regne med, at uddannelsen kræver, at du kan afsætte op til 20 timer om ugen til studietid, og du skal være til stede på 12 weekendseminarer i løbet af de to år, uddannelsen varer.
Se også Undervisning og vigtige datoer.
Ulla Baden er kommunikationschef i Gladsaxe Kommune og tidligere studerende på MPK. Hun fortæller, hvordan der, selv med stor travlhed på jobbet, bliver tid til uddannelsen.
Er MPK en teoretisk uddannelse?
Nej. Ikke kun teoretisk - tværtimod. Uddannelsen er hele tiden tæt på arbejdslivet, også når vi arbejder med teori. Vores mål er at udvikle reflekterende praktikere, og undervejs i uddannelsen bliver du løbende bedt om at reflektere over, hvordan du kan bruge din nye viden helt konkret i forhold til din egen situation og dit arbejdsliv. Derfor benytter vi undervisningsformer, der understøtter dette mål – og derfor er dialog, refleksion og selvstændig stillingtagen er stor del af din uddannelse. Understøttet af kompetent vejledning fra kvalificerede forskere.
Jesper Frimann er maskinmester og uddannelseskonsulent i Maskinmestrenes Forening. Han frygtede, at det ville blive kedeligt at komme tilbage på skolebænken, men han blev positivt overrasket.
Fylder gruppearbejdet for meget?
Projektarbejde i grupper er en central del af MPK, særligt i forårssemestrene på uddannelsen. Det er krævende, men også enormt kompetencegivende. Spørger du vores tidligere studerende, så er gruppearbejdet noget af det, de har lært allermest af på MPK, også selvom nogle frygtede, at de ikke ville synes om at arbejde med projekter i grupper.
Det er ofte projektdeltagernes indbyrdes arbejde, MPK-studerende nævner som den vigtigste kilde til læring og inspiration: Indsigterne som projektdeltagerne giver hinanden ved at komme med forskellige argumenter og perspektiver på den kommunikationsfaglige problemstilling. Udfordringen med at inddrage faglige og personlige erfaringer i det fælles arbejde og argumentere for sit synspunkt. Og muligheden for at trække på andre deltageres professionelle netværk og kilder, som kan kaste nyt lys over en given kommunikationsfaglig problemstilling. Alt dét, man som projektdeltager får ud at være en del af gruppearbejdet på MPK.
Hanne, som er planteavlskonsulent, havde betænkeligheder ved gruppearbejdet på MPK, inden hun startede på uddannelsen. Her er hendes kommentar i dag, efter hun er blevet færdig med uddannelsen.