MPK-profil Charles Bates: Jeg blev en bedre leder
Charles Anthony Bates tog en Master i Professionel Kommunikation, da han blev leder for et nyt teknologiteam. I dag er han Manager, Motor Engineering Technology hos Danfoss Power Solutions. Her fortæller han om, hvilken forskel det har gjort i hans arbejde, at han valgte at tage en masteruddannelse i professionel kommunikation.
Nye værktøjer og nye perspektiver
Jeg er blevet en tydeligere leder efter at have fået undervisning i retorik, samarbejde, organisationsforandring, formidling, analyse osv. Men det vigtigste, jeg tager med mig, er et nyt mindset.
-Jeg tror nok, at jeg altid har været rimeligt god til at kommunikere, men det har i høj grad været med udgangspunkt i min intuition, og nogle gange har den ikke holdt. Uddannelsen har givet mig et teoretisk fundament, som gør, at jeg er blevet mere reflekteret i hverdagen. Det vil sige, at når jeg kommunikerer, så har jeg meget mere opmærksomhed på kontekst og relationer.
Chefen: Vi kan se, du er blevet en bedre leder
Da Charles Bates gik til sin daværende chef og bad om penge til at tage uddannelsen, fik han i første omgang det svar, at det var der ikke råd til, før de kunne se, om den duede til noget. Charles valgte derfor at betale selv. Da første semester var slut, kom chefen og sagde: ”Vi betaler resten af uddannelsen, for vi kan se, at du er blevet en mere og bedre kommunikerende leder”.
Meget mere end formidling
Charles valgte oprindeligt uddannelsen, fordi hans opgave som leder er at få ting til at ske. Han tænkte, at mere fokus på formidling ville bidrage til det.
-Jeg er blevet så meget klogere. Faktisk tror jeg, at dét, jeg lærte allermest af var projektarbejdet, hvor jeg mødte folk med helt andre fagligheder end min egen. Der var sygeplejersker, folk fra forsvaret, en fagforeningsmedarbejder, en designer, en journalist osv. Det var meget inspirerende at lære at samarbejde på tværs af vores forskelligheder. Jeg blev klar over, at min vigtigste indsats som leder er at få stakeholders med forskellige interesser, fagligheder og værdier til at kommunikere med hinanden, så vi får skabt et solidt fundament for vores samarbejde. Det lyder let, men det er en evig udfordring både internt og i samarbejde med vores omverden. Min erfaring er, at opmærksomhed på kommunikationens betydning gør, at ting faktisk sker.
Kommunikation er meget mere end formidling, det handler om at skabe tillid og gode relationer, fordi det gør, at stakeholders i virksomheden og vores omverden kommunikerer bedre med hinanden. Det giver resultater.
God kommunikation kan ses på bundlinjen
Undervejs i uddannelsen har Charles Bates reflekteret over, hvorfor kommunikation er så betydningsfuldt i hans arbejde som leder. Han slutter med den forklaring, han er nået frem til:
-Gennem min masteruddannelse begyndte jeg at se kommunikation som konstituerende. Konstant bliver jeg opmærksom på, hvordan virkeligheden skabes gennem kommunikation: Hvis jeg får opbygget tillid, så får jeg opbakning til mit projekt. Hvis jeg er inkluderende over for andre personer og ideer, så vokser projektet. Hvis jeg som leder kan møde udfordringer med energi og tro på, at vi finder en vej, så skal det også nok lykkes. Og hvis jeg tror på mine kollegaers forskellige kompetencer, så får det betydning for den måde, jeg møder dem på, hvilket igen får betydning for deres syn på sig selv og vores samarbejde. Og så lykkes det.
Om uddannelsen
Master i Professionel Kommunikation