Forskningscenter > PandemiX Center > Nyhed

Lone Simonsen udkommer med ny bog om fremtidens pandemier

I "Hvordan håndterer vi fremtidens pandemier?" argumenterer Lone Simonsen for, at vi kan være langt bedre forberedte, når den næste pandemi rammer. For det gør den. Den har allerede fået navnet Disease X af WHO. Bogen udkommer torsdag den 5. maj 2022.
Foto: Informations Forlag
Foto: Udsnit af bogens omslag. Informations Forlag.

Hvordan håndterer vi fremtidens pandemier?

Bogen udkommer 5. maj 2022 og kan købes for 49,95,- i alle boghandlere.

COVID-19 kom som en overraskelse. Verden var slet ikke forberedt på en coronapandemi. I sin nye bog gør Lone Simonsen status over pandemien og håndteringen af den. Hvad skete der? Hvordan reagerede vi i Danmark og globalt? Hvor galt kunne det være gået? Og hvordan forbereder vi os på en fremtidig pandemi, som vi ved kommer, men ikke hvornår og ikke hvor dødelig?

Vi skal have lagre af værnemidler og testudstyr, siger Lone Simonsen, men vi bliver også nødt til at indtænke samfundsfaktorer og sociale forhold som led i pandemibekæmpelse. Den næste pandemi kan også være menneskeskabt. Den risiko må vi minimere.

”COVID-19 er ikke den sidste pandemi. Historien viser os, at pandemier sker cirka hvert 20. år, og at de varierer i alvorlighed fra mild til forfærdelig.”

– fra bogen

Lone Simonsen er professor i epidemiologi og leder af forskningscenteret PandemiX på Roskilde Universitet, Institut for Naturvidenskab og Miljø. Hun er uddannet “sygdoms-detektiv” ved CDC i Atlanta USA og har tidligere arbejdet for bl.a. WHO og NIH i USA.

Serien Moderne Ideer er støttet af Lundbeckfonden, Augustinus Fonden og Statens Kunstfond.
Pressekontakt: Anne Kirstine Oates • Informations Forlag • T. 20961210 • E. ano@information.dk