Forskningscenter > Center for Daginstitutionsforskning > Nyhed

DEBAT: Det er ikke mangel på farlig leg, der skaber mistrivsel

At så mange unge lider af mental mistrivsel kan ikke bare reduceres til det forhold, at de ikke i tilstrækkelig grad fik lov at lege vilde lege i dagsinstitutionen, skriver forsker i CeDif Bjørg Kjær (DPU) og hendes kollega Helle Rabøl Hansen i et debatindlæg i Berlingske Tidende, den 2. juni 2020.
Foto af debatartikel fra Berlingske Tidende

Indlægget er en replik til Claus Holm, der er leder af institut for Pædagogik og Uddannelse på AU. Han har efter debattørernes mening i flere artikler argumenteret for, at årsagen til mental trivsel kan henføres til den unge selv.  De henviser i stedet til det kompleks af årsager til, at unge begynder at skære i sig selv og opgive deres sociale jeg: ”De sidste mange års optimering af uddannelsesområdet så som pædagogiske læreplaner i børnehaver, faglige slutmål, præstationsorientering, adgangsbegrænsinger, studietrinsreform mv. har været med til at presse børn og unge ind i et ensrettet kapløb med sig selv og hinanden”

Læs hele debatindlægget her