Anita Mašková forsvarer sin ph.d.-afhandling
Kom og hør Anita Mašková forsvarer ph.d.-afhandlingen: I FIGURERNES VOLD - en feministisk og figuranalytisk undersøgelse af graviditetskroppens ambivalente iscenesættelser i moderne vestlig kultur.
Alle er velkomne. Du kan også følge forsvaret på Zoom: https://ruc-dk.zoom.us/j/68446791468?pwd=9jdIpQqYF5Qpj4KaZBZ96C5vgOe886.1
Forsvaret foregår på dansk.
Efter forsvaret afholdes reception i bygning 41.1-03 Foyeren.
Afhandlingen ligger til gennemlæsning på Roskilde Universitetsbibliotek. Afhandlingen kan endvidere downloades på Roskilde Universitets Forskningsportal
Vejledere og bedømmelse
Bedømmelsesudvalg:
- Tobias Raun, lektor, Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, Roskilde Universitet (forperson)
- Ingvil Førland Hellstrand, lektor, Universitetet i Stavanger
- Camilla Schwartz, lektor, Syddansk Universitet
Vejledere:
- Hovedvejleder: Ulrik Schmidt, lektor, Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab
- Bi-vejleder: Louise Yung Nielsen, lektor, Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab
Ordstyrer:
- Lektor Anja Mølle Lindelof
Resumé
Idealiseringer og monstrøsiteter, fantasier og ængsteligheder, besyngelser og besværgelser er vævet dybt ind i de kulturelle forestillinger, der omgærder den gravide i vestlig kultur. Hun ’stråler’, bærer på mirakler, er hellig og altopofrende, men samtidig svulmer kroppen, hun kaster op, mister hår, og hendes appetit er grotesk. Den gravides krop og handlinger behandles som et kollektivt anliggende og disciplineres intenst, altimens vi besynger den som en art oprindelig kvindelig powernatur.
Fra et feministisk og kulturæstetisk perspektiv undersøger afhandlingen, hvordan disse ambivalente forestillinger udfoldes og forhandles i mediekulturens repræsentationer. Som led i denne undersøgelse, udvikles et medie- og kulturanalytisk begreb om den kropslige figur, der kan indfange, hvordan kulturelle forestillinger kropsliggøres, gentages og forhandles performativt på tværs af medier.
Med denne tilgang belyser afhandlingen, hvordan forskellige kulturelle ambivalenser og spændinger i opfattelsen og konstruktionen af den gravide krop manifesteres æstetisk på tværs af en lang række forskelligartede graviditetsiscenesættelser – fra modemagasiner, Instagramopslag til feministisk teori og visuel kunst. På den baggrund demonsterer afhandlingen, hvordan figurerne sætter den gravide i scene på bestemte måder, men også hvordan figurerne selv iscenesættes på ny. Den identificerer ambivalente mønstre på tværs af fremstillingerne, afdækker de kulturelle fantasier, længsler og bekymringer, fremstillingerne registrerer, sætter dem i relation til kulturhistoriske forandringer og overvejer deres implikationer for opfattelsen af den gravide.
Find vej
Find vej til Roskilde Universitet