Årets nyudgivelser
Forskning på tværs af DPU og RUC
Årets forskningsudgivelser afspejler det frugtbare samarbejde blandt CeDifs forskere om tværfaglig forskning i emner som skoleparathed, sproglighed, ulighed og læringsværktøjer. Udgivelserne bygger blandt andet på studier af børns og voksnes interaktion i daginstitutionernes hverdagsliv og er med til at sprogliggøre det upåagtede i sociale relationer mellem børn, mellem børn og voksne og mellem pædagoger og forældre.
Resultater fra CeDifs forskningsprojekter
Artikler og antologier samler resultaterne af flere små forskningsprojekter på tværs af RUC og DPU, finansieret af CeDifs bevilling fra BUPL. Antologien "Parate børn" samler således artikler fra projekter, hvor seks forskere gennem etnologiske studier har lokaliseret de dilemmaer, der forbundet med at erklære børn skoleparate, og haft fokus på samarbejdet mellem pædagoger og forældre.
Ph.d.-projekter bygger bro til professionshøjskolerne
Blandt publikationerne er også to ph,d,-afhandlinger, som lægger afgørende nyt til hhv. forståelse af samskabelse og børns leg. Begge projekter bygger på det velfungerede samarbejde mellem RUC og professionshøskolerne om forskningsuddannelse. I 2019 forsvarede Karen Prins og Unni Lind (begge Københavns Professionshøjskole) deres afhandlinger og yderligere tre phd.d.-projekter er undervejs med ny forskning indenfor daginstitutionsområdet.
Ny faglig indsigt
Vi har desværre ikke haft mulighed for at fejre udgivelserne med receptioner, som vi plejer. Til gengæld har vi sagt tak og tillykke og delt mange af de nye indsigter på Facebook. Her følger desuden en liste over årets nye viden på tryk, som samtidig giver et indblik i den tematiske, teoretiske og metodiske spændvidde i centerets forskning. Masser af faglig inspiration og indsigt af høj kvalitet. God læsning!
Publikationer 2020
Ahrenkiel, A., & Holm, L. (2020). Documentation of children’s language development: A critical analysis and discussion of the conceptualization of language in widespread language assessments. I: M. Alasuutari, H. Kelle, & H. Knauf (red.), Documentation in Institutional Contexts of Early Childhood: Normalisation, Participation and Professionalism (s. 41-57). Springer VS, https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-658-28193-9_3
Ahrenkiel, A., & Holm, L (2020, in press): Det upåagtede børnesprog - En kvantitativ og kvalitativ analyse og diskussion af peer talk i en daginstitution. I: Viden om Literacy, 28, Nationalt videnscenter for læsning, https://www.videnomlaesning.dk/tidsskrift/tidsskrift-nr-28-spirende-literacy/
Ahrenkiel, A., & Warring, N. (2020): Vidensformer og samspil i daginstitutionsarbejde. I: D. Cecchin, & V. Sieling (red.), Pædagogers kompetencer: Mellem etik, dannelse, relationer og metodologi (s. 178-190). Akademisk Forlag
Bach, D., Dannesboe, K.I., Ellegaard, T., Kjær, B., Kryger, N. & A. Westerling (2020): Parate Børn – forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution. Frederiksberg: Forlaget Frydenlund.
Bernsdorff, B. (2020): Deltagelse gennem legens sprog. En social analyse af børns deltagelse i den selvorganiserede legs legefællesskaber. Ph.d.-afhandling indleveret ved Institut for Mennesker og Teknologi, RUC
Dannesboe, K. I. (2020). The Materialisation of School in Families' Everyday Lives.I: Children and Society, 34(2), 111-120. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/chso.12360
Dannesboe, Karen Ida; Kjær, Bjørg; Bach, Dil (2020). Academics as play and the social as disciplin. School Readiness in Denmark. I: International Journal of Early Years Education.
Dannesboe, K. I., Westerling, A. & Juhl, P. (In press). Making space for ‘learning’ I: Appropriating new learning agendas in early childhood education and care. Journal of ECEC policy
Ellegaard, T., & Kryger, N. (2020). Changing the framing of play in times of increased emphasis on readiness. I: International Journal of Early Years Education. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09669760.2020.1803047
Juhl, P., & Westerling, A. (2020). Collaborative instrumentalization of family life: How new learning agendas disrupt care chains in the Danish welfare state. I: Nordic Psychology
Krøjer, J. (2020). Social bæredygtighed i velfærdsstaten og i velfærdsinstitutionelt omsorgsarbejde. I: K. Dupret, & L. Li Langergaard (red.), Social bæredygtighed: Begreb, felt og kritik (s. 70-88). Frydenlund Academic. Menneskelig udvikling, deltagelse og social forandring, Bind. 3
Holm, L. (2020): Sproglig evaluering i skoler og daginstitutioner. Samfundslitteratur
Holm, L. (2020): An odd couple? literacy and multilingualism in day care centers. I: S. Bagga-Gupta, A. Golden, L. Holm, H. P. Laursen, & A. Pitkänen-Huhta (red.), Reconceptualizing connections between language, literacy and learning (s. 127-143). Springer. Educational Linguistics, Bind. 39
Galløe, L. & Krøjer, J. (2020). Folkeskolens følelsesmæssige sortbørs, Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 68 (3), 98-116, https://dpt.dk/temanumre/2020-3/folkeskolens-foelelsesmaessige-sortboers/
Gitz-Johansen, Thomas (2020). Fantasi og psykologisk vækst: Et psykodynamisk perspektiv på fantasiens betydning for børn og unge. I: Unge Pædagoger, nr. 3
Gitz-Johansen, Thomas (2020). Childcare in uncaring times: Emotional processes in a nursery and their political context. I: Journal of Psychosocial Studies. Vol 13, no. 3.
Gulløv, E., & Skreland, L. (Accepteret/In press): Den tabuiserede skamudøvelse. I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, https://dpt.dk/temanumre/2020-3/den-tabuiserede-skamudoevelse/
Gulløv, J., & Gulløv, E. (2020): Mobility and belonging: A case from provincial Denmark. I: Journal of Pedagogy, 11(1), 107-126, https://content.sciendo.com/view/journals/jped/11/1/article-p107.xml
Gulløv, E., & Gulløv, J. M. (2020): Opvækst i provinsen: Om dem, der bliver, og dem, der rejser. Aarhus Universitetsforlag. Antropologiske Studier
Juhl, P. (in press). Hvad havregrød kan lære os om tillid i samarbejdet mellem professionelle og udsatte forældre om omsorg for børn. I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, https://dpt.dk/
Juhl, P. (2020): Forældreskab og familieliv – analyseret i en velfærdsstatslig kontekst. I: Nordiske Udkast. 46, 2, s. 4-20
Kidde Larsen, A. (2020): Samskabelse i daginstitutioner. Ph.d.-afhandling indleveret ved Institut for Mennesker og Teknologi
Kjær, B. (2020). Ikke som andre børn: Forældreskab når børn klassificeres som børn med særlige behov. I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, 57. årg.(3), 59-73, https://www.forskningsdatabasen.dk/en/catalog/2441435798
Kjær, B.; Bach, D.; Dannesboe, K. I.: Academics as play and the social as discipline: school readiness in Denmark. I: International Journal of Early Years Education, Bind 28, Nr. 3, 07.2020, s. 246-261
Krøjer, J. (red.) & Hagedorn-Rasmussen, P. (red.), (2020) Meningsfuldt? Kritiske perspektiver på social intervention, Frederiksberg: Frydenlund Academic. 260 s.