Årets æresalumne 2022: ”Uddannelse er medicinen mod det meste”

Uddannelse har en kæmpe betydning, og vi bør aldrig tage det privilegium for givet, mener Erkan Özden, der modtager Roskilde Universitets nyindstiftede æresalumnepris.
Erkan Özden
"Jeg lærte at sætte pris på den dannelse, jeg ikke nødvendigvis selv kom med. Det handler ikke kun om at blive læge, jurist eller tandlæge," siger Erkan Özden. Foto: Agnete Schlichtkrull.

Journalist og vært på TV Avisen Erkan Özden modtager årets æresalumnepris. Her fortæller han om sit virke som journalist og om sit syn på uddannelse.

Hvad er de vigtigste værdier i dit arbejde?

”Det er oplysning. At formulere noget bredt, så alle kan være med. Det synes jeg er meget fascinerende. Andre har drømt om at vælte regeringer, men for mig er det formidlingsdelen, der er spændende. At kunne tage et super besværligt emne og gøre det let og forståeligt. Personligt synes jeg, at internationale forhold og alt om teknolog, fx rum-teknologi, er vildt fedt. Men alting kan jo være spændende, hvis det er godt fortalt. Jeg er forblevet generalist, og nysgerrig på mange ting.”

”Og så mener jeg virkelig, at vi har brug for samlende medier. Det var interessant at se, hvor stor tilslutning TV-Avisen havde under coronakrisen. Ikke alt muligt utroværdigt halløj. Ikke for at glorificere traditionelle medier, men det er noget af det mindst dårlige, vi har.”

Hvordan bruger du din uddannelse?

”Hele idéen om at gå på to ben, lære det journalistiske håndværk, men samtidig blive akademiker - det har givet en akademisk ballast.”

”På Journalistik skulle vi lære at vinkle, vi skulle skære ind til benet og kalde en spade for en spade. Med tiden har en del af det akademiske sneget sig tilbage hos mig. Man skal kunne vinkle som journalist, men det er også godt med en smule omtanke. Især i den tid, vi lever i i dag, handler det ikke altid om at skære ind til benet.”

”I de senere år har jeg stillet flere kritiske spørgsmål. ’Hvorfor er det vi dækker denne historie på den her måde?’, ’Hvad er konteksten for dette tal? Det er en form for kompas, som jeg har taget med mig fra RUC. Det må godt blive lidt langhåret, selvom det er svært med nuancerne i nyhedsjournalistik. Det kunne fx være: Hvorfor er dækbilledet af en indvandrer i nyhedsudsendelser altid en dame med tørklæde set bagfra med en Netto-pose? Jeg er også kritisk over for brugen af begreber. Der er forskel på, om det er indvandrere, flygtninge, efterkommere. Det handler om præcision og ikke om politisk korrekthed.”

”Lidt ligesom kvindernes kamp. Det har man jo også affærdiget med ’åh, må vi så ikke sige noget mere?’ Men det er ikke ligegyldigt, hvilke ord vi bruger. Tilbage til problemformulerings-tankegangen: Du er nødt til at vide hvilket problem, du vil belyse, før du kan belyse det.”

Erkan Özden

Fakta om Erkan Özden

• Uddannet journalist, cand.comm. fra Roskilde Universitet 2005.
  • Har læst dansk og journalistik.
  • Journalist og vært på TV Avisen på Danmarks Radio.
  • Forfatter til to bøger om fake news: ’En pandemi af fake news’ og Falske nyheder’, som er gratis og frit tilgængelige og målrettet unge.
  • Derudover er han bl.a. vært på Sandhedens Tjeneste, en workshop for skoler og gymnasier, hvor eleverne stilles over for journalistiske problemstillinger – et stort landsdækkende projekt, der handler om at gøre unge mere kritiske på nettet.

Om æresalumneprisen:
Prisen gives til en alumne, der har skabt en anerkendelsesværdig karriere og som bygger videre på RUC’s værdier og giver noget tilbage til samfundet. Med prisen følger 10.000 kr. som doneres til velgørende formål.