| Nyhed

RUC-forsker: Lærerens vurdering forstærker sociale forskelle i folkeskolen

Asta Breinholts forskning viser, at standpunktskarakterer for drenge og unge med ikke-vestlige forældre samt unge med kortuddannede forældre er lavere, end de bør være. Det tyder på, at lærerne ikke kun vurderer elevens faglige niveau, når de giver karakterer.
Asta Breinholt
Asta Breinholt, lektor i sociologi på Roskilde Universitet.


Asta Breinholt forsker i reproduktion af social ulighed. Under sin egen folkeskoletid oplevede hun selv, hvordan lærerne havde forskellige tilgange til hendes klassekammerater. I dag står hun bag en omfattende undersøgelse af læreres bias i forhold til visse elevtyper. 

Helt konkret står RUC-forskeren sammen med kolleger bag nye forskningsresultater, som viser, at der eksisterer systematiske forskelle mellem elevernes standpunktskarakterer og eksamenskarakterer i folkeskolen. 

Undersøgelsen afdækker, at elevernes baggrund – herunder køn, etnicitet og forældres uddannelsesniveau – har indflydelse på, hvordan deres faglige niveau vurderes i løbet af året. Disse forskelle kan have betydning for elevernes fremtidige uddannelsesvalg og dermed livsbane.

”Vi viser, at blandt elever med de samme eksamenskarakterer, så får drenge, elever af forældre fra ikke vestlige lande og elever af kortuddannede forældre lavere standpunktskarakterer i dansk læsning i 9. klasse end piger, danske elever og elever af højtuddannede forældre,” fortæller Asta Breinholt, som er lektor i sociologi ved Roskilde Universitet og en af forskerne bag studiet støttet af Rockwool Fonden

Sammen med forskere fra Københavns Universitet og Rockwool Fonden har Asta Breinholt fundet ud af, at mønstret også gælder for andre fag som skriftlig matematik, biologi og geografi.
 

Asta Breinholt
Asta Breinholt har i sin egen folkeskoletid selv oplevet, hvordan lærerne havde forskellige tilgange til hendes klassekammerater.
Asta Breinholt
Forskerne tolker de systematiske forskelle mellem standpunktskarakterer og eksamenskarakterer som en bias fra lærernes side.
Asta Breinholt
Ifølge Asta Breinholt kan den skæve karaktergivning få konsekvenser for elevernes valg af ungdomsuddannelse. Hun håber, at forskningen kan bidrage til, at vi bliver mere bevidste om ulighed i uddannelse.