| Nyhed

Ny forskning skal kortlægge samfundseffekterne af elbilers ladeinfrastruktur

Forskere fra Roskilde Universitet undersøger, hvordan placeringen af ladestandere påvirker mobilitet, energiforbrug og borgernes accept – og hvordan kunstig intelligens kan bruges til at optimere løsningerne.
Thomas Skou Grindsted.
Lektor i geografi og planlægning Thomas Skou Grindsted ved en af ladestanderne på Roskilde Universitets campus. Foto: RUC.


I takt med at elbiler bliver mere udbredte, stiger behovet for en intelligent og effektiv ladeinfrastruktur i byerne. Men hvordan påvirker ladestationernes placering vores hverdag, vores transportvaner – og vores accept af den grønne omstilling?

Det skal et nyt, seksårigt EU-finansieret forskningsprojekt finde svar på. Projektet har fået støtte fra Horizon Europe-programmet og involverer 26 partnere på tværs af Europa og et samlet budget på 75 mio. kr. Den danske del af projektet ledes af Thomas Skou Grindsted, lektor ved Roskilde Universitet. Han står i spidsen for den del af projektet, der undersøger ladeinfrastrukturens samfundsmæssige konsekvenser.

Placering af ladestandere

Den danske del af projektet har særligt fokus på, hvordan ladeinfrastrukturen skaber såkaldte ’stedbundne afhængigheder’ – altså hvordan placeringen af ladestandere kan fastholde eller ændre folks måde at transportere sig på. Projektet undersøger også, hvordan forbrugere interagerer med ladestationerne, og hvordan dette varierer afhængig af geografi og tidspunkt på dagen.

”Det handler ikke bare om, hvor vi sætter ladestanderne op. Det handler om, at hvis vi skal optimere den grønne transport- og energiomstilling, får det større og større betydning, hvor og hvornår vi oplader vores biler. I Danmark er vi langt fremme, men vores energisystem ville ikke kunne holde til, hvis alle oplader deres biler i samme område eller på samme tid. Derfor er det vigtigt at få et overblik - og en dyb forståelse af borgernes måde at agere på og af energisystemets kapacitet i forskellige boligområder,” siger Thomas Grindsted. 

Grindsted
RUC har i alt 38 el-ladestandere. Foto: RUC.

Mere om projektet

  • Titlen på den danske del af projeket er 'Society Impact of EV Charging Infrastructure'.
  • Projektet løber fra 2024 til 2029 og har et samlet budget på 2,7 millioner kroner for den danske del.
  • Thomas Skou Grindsted driver projektet sammen med lektor i energisystemer Simon Bolwig. Forskerne er i tæt dialog med Klimadatastyrelsen, som er interesseret i at følge projektet.