Ny undersøgelse: Opbrud i brugen af nyhedsmedier, men ikke i Danmark
Den internationale rapport om nyhedsbrug fra Reuters Institute for the Study of Journalism peger på store udfordringer for traditionelle nyhedsmedier som aviser og tv både online og i traditionelle formater. Især i USA, Asien, Latin Amerika og dele af Østeuropa vender nyhedsbrugerne sig i stigende grad mod sociale medier og videoplatforme, mens brugen af traditionelle nyhedsmedier falder. I Danmark er billedet det omvendte, hvor brugen af sociale medier til at finde nyheder falder med seks procentpoint i årets analyse.
”I Danmark er tendenserne i nyhedsbrugen meget anderledes end internationalt. Når danskerne tænder for deres smartphone, PC eller tablet, finder langt størstedelen af dem frem til dagens nyheder via en nyhedswebside eller en nyhedsapp fra et traditionelt nyhedsmedie. Kun den yngste gruppe af brugere, de 18 til 24-årige, foretrækker at finde deres nyheder via et socialt medie eller en beskedtjeneste,” siger professor Kim Schrøder, der er leder af den danske del af Reuters-undersøgelsen.
Stor tillid til nyhedsmedier
Rapporten viser også, at danskerne fortsat har en høj grad af tillid til nyhedsmedier. I Danmark ligger tillid til nyheder generelt set på 56 pct. Ser man nærmere på tilliden til forskellige nyhedsmedier, så udgøres toppen af tillidspyramiden i Danmarks af de største traditionelle mediebrands, nemlig de tre public service-tv-stationer (DR, TV 2 og TV 2 regionerne) samt morgenaviser og nicheaviser. Over tid - fra 2016 til 2025 - er tilliden til nyheder generelt steget med hele ti procentpoint fra 46 pct. i 2016 til 56 pct. i 2025. På sammen måde er andelen af respondenter, der ikke har tillid faldet fra 17 pct. i 2016 til 13 pct. i 2025.
”Danmark udviser en omvendt tendens, når det drejer sig om tillid til nyhedsmedier end i mange andre lande. I lande som USA, Frankrig, England og Spanien er tilliden til nyhedsmedier langt lavere end i Danmark. Faktisk viser vores tal, at tilliden til nyhedsmedier er steget markant over de seneste ti år i Danmark, mens mistilliden er faldet,” siger professor i journalistik Mark Blach-Ørsten.
Skepsis over for AI-journalistik
Danmark er mere på linje med resten af verden, når det gælder brugen af AI i journalistik. Her er danske nyhedsmedier, ligesom de fleste andre nyhedsmedier verden over, i gang med at implementere AI på forskellige måder. Der er dog forskel på, hvordan nyhedsbrugerne verden over vurderer brugen af AI. I Indien er 44 pct af brugere trygge ved journalistik, der i overvejende grad produceres af AI, mens tallet for Thailand er 39 pct. I Danmark, Finland og Belgien er det kun 10 pct. af brugere, der trygge ved denne form for journalistik.
”Vores analyse viser store forskelle mellem mediebrugere verden over, når det glæder journalistik, som i overvejende grad er produceret af AI. Men i Danmark er tallene ganske entydige. Her foretrækker størstedelen af danskerne journalistik, der i opvejende grad er produceret af en journalist med kun beskeden brug af AI. Og samtidig ser danskerne ikke, at AI kan påvirke den journalistiske kvalitet i en positiv retning, men fremhæver i stedet negative konsekvenser for den journalistiske kvalitet ved brugen af AI,” siger studielektor Mads Kæmsgaard Eberholst.
Årets fulde rapport om danskernes brug af nyhedsmedier udkommer 19.august 2025.
Kort om undersøgelsen
- Danskerne er flittige brugere af traditionelle nyhedsmedier og har en høj grad af tillid til dem.
- Danske nyhedsbrugere adskiller sig i stigende grad fra nyhedsbrugere i mange andre lande, hvor sociale medier og videoplatforme står for en stadig større del af nyhedsforbruget.
- Brug af sociale medier til at finde nyheder falder i Danmark i 2025.
- Når danskerne finder deres nyheder på sociale medier, er kilderne til disse nyheder for det meste traditionelle nyhedsmedier, almindelige mennesker, politikere og politiske aktivister.
- Kun på TikTok er det influencere, der typisk er nyhedskilden.
- Undersøgelsen er en del af en foreløbig analyse fra Center for Nyhedsforskning ved Roskilde Universitet