Josef Peter Batikha forsvarer sin ph.d.-afhandling

Josef Peter Batikha forsvarer ph.d.-afhandlingen: "Koldkrigsjournalistik. En mediehistorisk analyse af skiftende amerikanske regeringers påvirkning af Danmarks Radio under Den Kolde Krig, 1945-1970”.
september
Start:kl. 13.00
Slut:kl. 17.00
Sted: Biografen, bygning 41, lokale 41.1-14

Kom og hør Josef Peter Batikha forsvar af ph.d.-afhandlingen: "KOLDKRIGSJOURNALISTIK. En mediehistorisk analyse af skiftende amerikanske regeringers påvirkning af Danmarks Radio under Den Kolde Krig, 1945-1970”.

Alle er velkomne.

Efter forsvaret afholdes reception i bygning 41.1-03 Foyeren.

Afhandlingen ligger til gennemlæsning på ph.d.-kontoret i 42.3-02 og på Roskilde Universitetsbibliotek

Vejledere og bedømmelse

Bedømmelsesudvalg:

• Lektor Marianne Rostgaard, Aalborg Universitet
  • Professor Henrik Grue Bastiansen, Høgskulen i Volda
  • Professor Mark Ørsten, IKH (forperson)

Vejleder:

• Lektor Hanne Jørndrup, IKH
  • Bi-vejleder Lektor Claus Bundgård Christensen, IKH

Ordstyrer:

• Lektor, programleder Ulrik Schmidt

Resumé

Denne afhandling undersøger skiftende amerikanske regeringers påvirkningsaktiviteter over for Danmarks Radio under Den Kolde Krig. Fra amerikansk side samledes en stor del af bestræbelserne på at vinde den ideologiske kamp mod Sovjetunionen i The United States Information Agency (USIA). Afhandlingen undersøger de amerikanske forsøg på at påvirke Danmarks Radios udenrigsdækning i perioden 1945-1970.

Afhandlingen analyserer de amerikanske påvirkningsaktiviteter som udtryk for ambitionen om at etablere hegemoni i Danmarks Radios udsendelser. I den forbindelse knytter afhandlingen an til teoridannelser fra medieforskningen, herunder begrebet om framing. Afhandlingen er baseret på hidtil ubenyttet, primært kildemateriale fra de amerikanske regeringsarkivalier, The U.S. National Archives. Afhandlingen foretager således en systematisk analyse af Danmarks Radios Tv-dækning af Cubakrisen og Vietnamkrigen i henholdsvis TV-Aktuelt og udenrigsmagasinet Horisont. Afhandlingen viser, at den første efterkrigstid for Danmarks Radios vedkommende var karakteriseret ved institutionens bestræbelser på at formulere dens samfundsmæssige betydning. Erfaringerne fra besættelsen af Danmark blev nemlig båret med hos nogle centrale aktører, der havde haft ansvaret for Danmarks Radio under besættelsen.

Efter 1945 udvikledes programidealet om ”den farlige radio”. Idealet var udtryk for et ønske om at trække Danmarks Radio frem som en særlig vigtig samfundsinstitution. Afhandlingen dokumenterer, hvordan ”den farlige radio” bidrog til at sikre institutionens afhængighed af det politiske system: ved at indtage en særlig samfundsfunktion, blev radioen aftvunget at søge tilbage til de politiske institutioner og aktører, som den i udgangspunktet ellers søgte at løsrive sig fra.

I afhandlingen undersøges rammevilkårene for Danmark Radios udenrigsdækning, og afhandlingen finder, at det politiske system var definerende og bestemmende for den udenrigsjournalistiske praksis ved, at det i en række negative påbud indskærpede, hvad journalistikken ikke måtte i nyhedsformidlingen. Det konkluderes således, at det politiske opsyn med Danmarks Radios nyheds- og udenrigsstof blev skærpet i løbet af 1960’erne. Den journalistiske påberåbelse af uafhængighed og frigjorthed blev i praksis afløst af et stærkere afhængighedsforhold til den statsmagt, som den i virkeligheden, og ifølge sin selvforståelse, ønskede at løsrive sig fra.

I afhandlingens sidste kapitel undersøges Danmarks Radios Tv-dækning af Vietnamkrigen. På basis af amerikansk kildemateriale og bevarede Horisont-udsendelser i Danmarks Radios arkiv viser afhandlingen i en række eksempler USIA’s rolle i forhold til den danske Tv-dækningen af den amerikanske krigsførelse i Vietnam. Ved benyttelsen af kilder fra USIA fastholdte Danmarks Radio et koldkrigsperspektiv, som bidrog til at underbygge den fremherskende politiske og ideologiske konsensus i USA. Afhandlingen konkluderer, at Danmarks Radios dækning dermed legitimerede en koldkrigsjournalistik, der ved i stigende grad at vende sig mod de amerikanske kildetyper både accepterede den etablerede konsensus om Den Kolde Krig og videreformidlede den til danskerne via fjernsynet.

Find vej

Find vej til Roskilde Universitet