RUC-studerende nedbryder tabuer og skaber frirum på Roskilde Festival 2024

Studerende fra Roskilde Universitet udstiller deres projekter på årets Roskilde Festival. Målet er at få festivaldeltagerne til at reflektere over miljømæssig og social bæredygtighed.
Fablab Roskilde Festival
Studerende fra RUC klargør deres projekter på årets Roskilde Festival. Foto: Mads Høbye

Når deltagerne på årets Roskilde Festival bevæger sig rundt på pladsen, kan de mellem koncerterne støde på 14 projekter udarbejdet af RUC-studerende. Hver kreation sigter mod at engagere og udfordre publikum med fokus på både økonomisk, miljømæssig og social bæredygtighed.

Blandt andet kan man jamme sammen med sine venner ved en interaktiv lydinstallation, hvor afstandscensorer styrer, hvilken musik man skaber. Du kan også komme tættere på dine venner ved at spille et labyrintspil, hvor det kræver samarbejde fra flere spillere at løse opgaven.

Alle materialer brugt i RUC-projekterne er genbrug, og bæredygtighed på alle niveauer er centralt for konceptet. Det er Roskilde Universitets kreative værksted FabLab, der har givet de studerende rådgivning, plads og værktøjer til at føre deres idéer ud i livet.

Stilhed under stormen

Et af projekterne er en tænkeboks, hvor festivaldeltagerne kan få et afbræk fra den larm og det kaos, der kan herske på pladsen. Meningen er, at man inde i den lydisolerede boks kan trække sig fra de mange stimuli udenfor, trække vejret og være sig selv i nogle minutter.

”Folk har brug for en tænkeboks, fordi vi lever vi i en tid, hvor vi konstant bliver ramt af indtryk fra alle sider. Det kan være enormt svært at indse, at man har behov for at komme væk fra det hele, før man mærker stilheden,” forklarer Marika Plenge Schütt, som læser humanistisk-teknologisk bachelor på RUC og er en af to skabere af tænkeboksen.

Begge har været på festival før, og begge har haft svært ved at finde sig til rette i larmen og mylderet på pladsen og i campingområdet.

”Det er svært, når alle mulige mennesker har forventninger til, at man er i et bestemt humør. Det handler om en forståelse af, hvad sundhed – og især mental sundhed – er. Vi er så overstimulerede hele tiden, og det kan føre til en følelse af udbrændthed og stress. Det er vigtigt, at man får noget ro på og tager en pause fra tingene,” siger Emil Nielsen, som er Marikas studiekammerat og medskaber af tænkeboksen.

Marika er enig.

”Festivaler er jo ikke nødvendigvis for alle, men det kan de måske nemmere blive, hvis man prøver at arbejde med mental bæredygtighed og at skabe et rum til alle, så man ikke bliver overvældet,” siger hun.

tænkeboks
Marika Plenge Schütt og Emil Nielsen med deres projekt "Tænkeboksen".
Livmoder
Lotta Elisabeth Schlüter, Katja Kamilla Nolsøe og Anna Sofie Falk Bech med deres projekt "How's Your Uterus?"