RUC skal klæde 240 hospitalsledere på til den digitale fremtid

Nordsjællands Hospital vil efteruddanne ledende læger og sygeplejersker med hjælp fra digitaliseringseksperter fra Roskilde Universitet.
Nordsjællands Hospital
Digitaliseringen og nye teknologier på landets hospitaler kommer til at få afgørende betydning for bedre og mere målrettet patientpleje de kommende år. Pressefoto: Nordsjællands Hospital.

Roskilde Universitet har netop landet en stor efteruddannelsesaftale med Nordsjællands Hospital.

I løbet af efteråret og vinteren skal forskere i digitalisering fra RUC efteruddanne 240 top- og mellemledere fra hospitalet, så de rustes bedre til den digitale udvikling og omvæltning, som det danske sundhedsvæsen står midt i.

Bedre patientpleje

Digitaliseringen og nye teknologier kommer til at få afgørende betydning for bedre og mere målrettet patientpleje de kommende år - med flere hjemmeindlæggelser og selvmonitorering.

Fx er det planen, at det nære sundhedsvæsen i Danmark skal styrkes med mere behandling i eget hjem gennem brug af digitale tilbud til borgere med eksempelvis lungelidelser, hjertesvigt, nyresvigt, diabetes og psykisk sygdom. Det kommer til at stille nye krav til både læger, sygeplejersker og ledere.

Nordsjællands Hospital
Nordsjællands Hospital har et ønske om i højere grad at række ud til borgerne digitalt. Pressefoto: Nordsjællands Hospital.

Mere om uddannelsen

Det er professor i datalogi Jan Pries-Heje, der står for indholdet i uddannelsen, mens lektor i uddannelsesforskning Anders Siig Andersen har det didaktiske ansvar. Underviserholdet er sammensat af forskellige fagligheder fra flere institutter på Roskilde Universitet for at sikre en tværfaglig tilgang.