Roskilde-forsker er årets mest bookede forsker til Forskningens Døgn

Professor på RUC sætter usædvanlig rekord: Under Forskningens Døgn er han den forsker, der er bestilt til at holde flest foredrag. Virksomheder, foreninger og skoler over hele Danmark står i kø for at høre hans foredrag om FN’s Verdensmål.
Rendtorff
Jacob Dahl Rendtorff er professor i ledelsesfilosofi og virksomhedsetik.

Professor på Roskilde Universitet Jacob Dahl Rendtorff kommer til at køre landevejene tynde i den kommende uge.

Blandt alle de foredrag, der holdes under videnskabsfestivalen Forskningens Døgn, er Jacob Dahl Rendtorffs det mest populære. 15 gange på en uge går han på talerpodiet for at holde samme ekspertforedrag med titlen: ’Det globale ansvar og FN’s verdensmål: Etik, politik og bæredygtighed’.

På fem dage skal professoren fra Roskilde på sin ’tour de forsk’ nå Stensved, Vejle, Esbjerg, Nørresundby, Aalborg, Silkeborg, Pandrup, Nykøbing Mors, Brønderslev, Tårnby, København, Nyborg og Frederiksberg. Der er også lige plads til et par online-foredrag indimellem.

Det er første gang, at professoren deltager som foredragsholder i Forskningens Døgn, og han er meget begejstret over, at interessen for FN’s 17 verdensmål og virkeliggørelsen af dem tilsyneladende er så stor:

”Jeg troede, måske kun en enkelt ville melde sig. Men jeg tror, tilslutningen svarer til et behov i tiden. Overalt taler vi om bæredygtighed, klimaproblemer og ulighed i samfundet. Dybest set handler det jo om, hvordan vi forandrer verden til det bedre,” siger Jacob Dahl Rendtorff, der er professor i ledelsesfilosofi og virksomhedsetik ved Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på Roskilde Universitet.

Etisk ansvar interesserer

Rendtorff forsker i virksomheders ansvar, etik og legitimitet, og han fornemmer at virksomheder, både offentlige og private, er meget interesserede i at høre om deres sociale og etiske ansvar i forbindelse med verdensmålene, som handler om at standse fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle.

”FN har med verdensmålene forsøgt at formulere værdier, som kan styre verden mod en bedre udvikling. Jeg prøver at se bag om på de filosofiske og etiske værdier, der også kan læses i verdensmålene.

Den agenda er samfundet optaget af at forstå, og den er vigtig for alle, både i hverdagen og på arbejdspladsen”, siger han.

Det er blandt andet biblioteker, skoler og virksomheder, som COOP, der har bestilt Jacob Dahl Rendtorffs foredrag.

I alt 231 forskere stiller sig, ligesom Jacob Dahl Rendtorff, gratis til rådighed med deres ekspertise under Bestil en forsker-ordningen, som er en del af Forskningens Døgn. Forskerne kommer med få undtagelser fra et af Danmarks universiteter. De er eksperter inden for naturvidenskab, kultur og samfund, krop og sundhed, teknologi og innovation. Uddannelses- og Forskningsministeriet arrangerer Forskningens Døgn i år for 18. gang.