RUC har sat projekter med Rusland i bero

Regeringen har den 1. marts 2022 opfordret universiteterne til at indstille samarbejde med Rusland og Hviderusland.
Ukraine
Protest mod krigen i Ukraine foran den russiske ambassade i Vilnius, Litauen. Unsplash.com

Et overblik over Roskilde Universitets samarbejder med russiske universitetet viser, at universitetet ingen igangværende forskningsprojekter har med universiteter i Rusland eller Hviderusland. Universitetet har haft enkelte projekter på vej, men de er nu sat i bero.

Roskilde Universitet har haft to RUC-studerende, som opholdt sig i hhv. Rusland og Ukraine, og Roskilde Universitet har været i kontakt med dem begge. Den studerende i Ukraine opholder sig ikke i Ukraine længere. På campus i Trekroner har man nogle få studerende fra de berørte områder, som bliver tilbudt trivselssamtaler og støtte.

”Situationen i Ukraine er frygtelig. Krigen er dybt uretfærdig, og Danske Universiteter vil gerne vise vores solidaritet med Ukraine og det ukrainske folk. Derfor står vi sammen med regeringen om sanktionerne mod Rusland,” siger rektor Hanne Leth Andersen.

Danske Universiteter udsendte d. 1. marts 2022 en pressemeddelelse om den fælles fordømmelse af den russiske aggression i Ukraine.

Tiltaget fra Danske Universiteter er rettet mod den russiske stat og ikke mod enkelte forskere eller studerende.

Råd og vejledning

Alle studerende og ansatte på Roskilde Universitet er blevet orienteret om, hvor de kan henvende sig, hvis de er i tvivl om noget – hhv. studie- og karrierevejledningen og nærmeste leder.

Som studerende kan man desuden via Studenterrådgivningen  støtte til at være studerende, mens der er krig i Ukraine.

Mere information:

Kontakt rektor@ruc.dk eller Roskilde Universitets presseservice: 2887 0027