RUC’s rektor: Regeringen bør huske RUC i uddannelsesløftet af Region Sjælland

RUC's rektor Hanne Leth Andersen er kritisk over for regeringens udspil, der skulle sørge for uddannelser i hele landet. Det er et paradoks, at man vil fjerne 10 % af universitetspladserne i Region Sjælland, som har et stort uddannelsesefterslæb, lyder kritikken.
Hanne Leth Andersen
Hanne Leth Andersen, Roskilde Universitet.

"Vi undrer os over, at regeringen vil beskære uddannelsespladser i den region, der har den laveste andel af personer med en lang videregående uddannelse."

Sådan lyder det fra Roskilde Universitets rektor Hanne Leth Andersen.

Den geografiske dimensionering, som regeringen foreslår, på op til 10 % gælder også for RUC, lyder meldingen fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, og det overrasker Hanne Leth Andersen:

"Det er ulogisk, at det eneste universitet, der slet ikke ligger i en storby, skal beskæres, når udspillets formål er at sikre uddannelser uden for de fire store universitetsbyer. Region Sjælland har brug for at uddanne flere dygtige kandidater de kommende år til både offentlige og private virksomheder, hvis vi i fællesskab skal lykkes med at løfte regionen og sikre beskæftigelse og vækst på linje med det øvrige Danmark."

RUC's rektor er enig i, at danske universiteter har et ansvar for at uddanne kandidater til erhvervslivet i hele Danmark, men på RUC er man allerede godt på vej, siger Hanne Leth Andersen:

"Vi er naturligvis optaget af uddannelsesløftet i hele Danmark - og vi gør meget i forvejen med fx studenterprojekter i Guldborgsund og meritgivende praktikforløb i sjællandske kommuner og virksomheder, og mere er på vej i samarbejde med partnere fra Region Sjælland."

RUC har i år vedtaget en gennemgribende reform af alle sine kandidatuddannelser i tæt samspil med erhvervslivet og Region Sjælland. De 30 nye kandidatuddannelser er netop blevet godkendt af Undervisnings- og Forskningsministeriet.

"Det er paradoksalt, hvis vi nu skal til at lukke 10 % af uddannelsespladserne på Roskilde Universitet. Det spænder ben for de nye uddannelser, som politikerne selv lige har blåstemplet," siger Hanne Leth Andersen.

Læs også: Rektor: RUC er en del af løsningen på uddannelsesefterslæb i Region Sjælland.

Mere information:

For yderligere information kontakt:

- Rektor Hanne Leth Andersen, mobil: 2778 2838, e-mail: ha@ruc.dk
- Pressekonsulent Camilla Buchardt, mobil: 2238 8282, e-mail: camilbu@ruc.dk