Rektor: RUC er en del af løsningen på uddannelsesefterslæb i Region Sjælland

RUC er Region Sjællands universitet og arbejder målrettet for at få uddannelsesniveauet i regionen op, skriver RUC's rektor i debatindlæg.
Studerende i grupperum
RUC’s studerende og forskere arbejder med problematikker indenfor fx fødevarer, turisme, uddannelsesløft, bæredygtighed, genbrug, byggeaffald - temaer med stor relevans for Region Sjælland, skriver RUC's rektor.

Universiteterne har en vigtig rolle og et stort ansvar for at uddanne og skabe vækst i hele landet. Men regeringens udspil betyder, at uddannelsespladser på RUC beskæres og dermed også i Region Sjælland, der i forvejen har den laveste andel af personer med en lang videregående uddannelse. I Region Sjælland har 6 % en lang videregående uddannelse – hvis man ser på hele Danmark er tallet 12 %.

RUC er Region Sjællands universitet, og vi arbejder målrettet for at få uddannelsesniveauet i regionen op. Vi tager opgaven seriøst og arbejder tæt sammen med region, kommuner, virksomheder og organisationer. Flere er velkomne!  Sammen skal vi styrke Sjælland og skabe bedre muligheder for uddannelse og vækst. Det skal ske i dialog med erhvervsliv, organisationer og kommuner i Region Sjælland.

RUC’s studerende og forskere arbejder med fødevarer, turisme, uddannelsesløft, bæredygtighed, genbrug, byggeaffald – for blot at nævne få eksempler på spændende og relevante temaer for Region Sjælland, for klyngesamarbejde, for kommuner og virksomheder.

Når det kommer til bedre uddannelsesmuligheder for alle i landet, skal der tænkes stort og ambitiøst, og det skal ske på baggrund af konkrete drøftelser med både uddannelsesinstitutionerne og aftagerne. For regeringens intention om at skabe større sammenhængskraft i Danmark er god.

Man bør fx i langt højere grad tænke i mere fleksible, moderne uddannelsesløsninger, der når længere og bredere ud og skaber synergi og vekselvirkning mellem stærke centrale forskningsmiljøer og lokal udvikling af sunde og bæredygtige byer og arbejdspladser. Kun sådan får vi den kvalitet, som vi aldrig må gå på kompromis med.

Vi skal være visionære og tænke mange år frem.

Gå på RUC og skriv dit semesterprojekt i samarbejde med virksomhed i Næstved. Tag en master på distancen. Og lad os udvikle korte læringsforløb med mikro-uddannelsesbeviser som i resten af Europa. Tiden er til meget mere uddannelse ud i virkeligheden – men uden at slippe campus, de tværgående forskningsmiljøer og den forskningsbaserede vejledning.

Vi skal være visionære og tænke mange år frem. Vi vil gerne de kommende år blive endnu mere fleksible, og nå endnu bredere ud. Vi er i gang – og vi vil så gerne inddrages, når regeringen går ud med strategier for det, vi har fingrene dybt nede i.

Universiteterne har værdifulde erfaringer og stor indsigt, der kan bruges til at forbedre regeringens udspil. Roskilde Universitet er en del af løsningen på uddannelsesefterslæbet, og vi byder gerne ind med både erfaringer og konkrete løsninger i Region Sjælland.

Mere information:

For yderligere information kontakt:

- Rektor Hanne Leth Andersen, ha@ruc.dk
- Pressekonsulent Camilla Buchardt, camilbu@ruc.dk