Forskningscenter > Center for Daginstitutionsforskning > Nyhed

Nyt netværk i Vestdanmark om dagtilbudsområdet

Nu får fagfolk med interesse for daginstitutionsområdet mulighed for at mødes og gøre hinanden og sig selv klogere – også i Vestdanmark
børn på række

Et netværk med base i Vestdanmark, hvor alle, der beskæftiger sig med pædagogik, kan mødes, få ny viden og gøre hinanden klogere. Det bliver nu en realitet.

Viden på tværs om daginstitutioner skal være et fælles forum for indsigt og debat – og første arrangement bliver 12. september, hvor der afholdes en temaeftermiddag om sprog i daginstitutionen.

Det foregår i Silkeborg i VIAs bygninger, og med fire oplæg og god tid til fælles diskussion og debat håber arrangørerne at kunne etablere en stærk og givende tradition for at dele viden og perspektiver. Det er Center for Daginstitutionsforskning, DPU og professionshøjskolerne, herunder VIA, der står bag Viden på tværs.

Inspiration fra netværket Pæd-flet

Inspirationen til Viden på tværs kommer fra dagsinstitutionsforskerne Jan Kampmann og Kim Rasmussen, der for godt 15 år siden grundlagde det netværk for pædagoger, forskere, undervisere og forvaltningsfolk, der fik kælenavnet Pæd-flet – i navnet lå ønsket om at flette forskellige former for viden sammen, både pædagogers, forskeres, underviseres og forvalteres.

Pæd-flet voksede sig stærkt og frugtbart, og de to forskere har holdt en lang række arrangementer i netværkets særlige ånd: uformelle møder med god plads til fælles refleksion og debat, og hvor alle perspektiver og aktører er velkomne.

Det er den ånd, man nu lader sig inspirere af til Viden på tværs:

- Der har altid været en utrolig åben og lyttende tone i Pæd-flet og en ret enestående udveksling af perspektiver og viden. Og jeg glæder jeg meget til at være med til at udbrede traditionen herovre, fortæller lektor Line Togsværd fra pædagoguddannelsen på VIA, som er tovholder på Viden på tværs’ arrangementer.

Læs mere om arrangementet her