RUC er medarrangør af ’Verdensmålskonference: Lokal samskabelse af globale løsninger’

Hvordan kan vi bidrage til løsning af globale problemer gennem lokal samskabelse. Det er temaet for verdensmålskonferencen den 12. marts.
FN's Verdensmål
Professor Jacob Torfing holder oplæg om forskningens perspektiv på de 17. verdensmål til konferencen den 12. marts.

På ’Verdensmålkonference: Lokalsamskabelse af globale løsninger’ vil deltagerne bl.a. blive præsenteret for, hvordan man i en række kommuner arbejder med FN’s verdensmål, politisk debat om de muligheder, verdensmålene rummer, og forskningens perspektiv på verdensmålene.

Konferencen, som finder sted den 12. marts 2019 i Vejle, er arrangeret af Kommunernes Landsforening, Roskilde Universitet, Resonans og Samskabelsesbevægelsen.

FN vedtog i 2015 de 17 verdensmål for, hvordan verden sætter kurs mod en mere bæredygtig udvikling for både mennesker og planeten Jorden.

To af hovedtalerne ved konferencen bliver professor ved Roskilde Universitet Jacob Torfing og professor emeritus fra Aarhus Universitet Sten Hildebrandt, der holder et oplæg om forskningens perspektiv på verdensmålene.

"Det 17. verdensmål er, at de første 16 verdensmål skal nås gennem samarbejde i netværk og partnerskaber. Konferencen sætter fokus på den lokale samskabelse af løsninger på de globale problemer, der ligger til grund for verdensmålene. Det er fantastisk at se, at FN med verdensmålene kanoniserer samskabelse som vejen frem. Det flugter med udviklingen i danske kommuner og med de kompetente og aktive borgere og samfundsaktører, vi har i Danmark," siger professor Jacob Torfing fra Roskilde Universitet.

Herudover byder konferencen også på mulighed for vidensdeling og skabelse af nye relationer og netværk på tværs af FN’s verdensmål.

Konferencens målgruppe er primært kommuner og andre offentlige aktører fra stat og regioner, private virksomheder engageret i verdensmålene og NGO’er.