Professor (MSO) Louise Dalgaard udpeget til etisk udvalg for den nationale strategi for Personlig Medicin

Sundheds- og Ældreministeriet har udpeget 11 medlemmer til etisk udvalg for den nationale strategi for Personlig Medicin – heriblandt professor (MSO) Louise Dalgaard fra Roskilde Universitet.
Louise Dalgaard 2 - portræt
Foto: RUC/Eva Lykke Jørgensen

Regeringen og Danske Regioner har lavet en fælles national strategi for Personlig Medicin 2017-2020, der skal være med til at sikre en fælles retning for indsatsen inden for de nye muligheder, som molekylær viden giver i forhold til at give patienter en bedre og mere målrettet behandling.

I den forbindelse er der blevet oprettet et etisk udvalg med 11 medlemmer, som er indstillet af forskellige aktører på området.

Et af medlemmerne er professor (MSO) Louise Dalgaard fra Institut for Naturvidenskab og Miljø på Roskilde Universitet, der var indstillet af Danske Universiteter.

”Det danske sundhedsvæsen og øvrige offentlige registre indeholder utroligt mange private informationer om os danskere. Disse informationer kan kombineres med viden om arveanlæg for hver enkelt patient, hvilket forventes at føre til gennembrud inden for behandling af mange forskellige sygdomme,” fortæller Louise Dalgaard og tilføjer:

”Der ligger en meget stor udfordring i at afveje de fordele, der ligger i den nye viden om personlig medicin med udfordringer såsom bibeholdelse af patientanonymitet blandt andet på genniveau. Det er her, jeg især kan bidrage til udvalget, da jeg til hverdag arbejder med gener og deres funktion,” siger hun.

Mere information:

Se professor (MSO) Louise Dalgaards forskningsprofil