Research Centre > Centre for Research on Problem-oriented Project Learning > News

Presentation at DUN conference 2024

On May 23, 2024, Professor Jakob Egholm Feldt, Associate Professor Hans Ulrik Rosengaard and Ph.D. fellow Silas Mercier gave a well-attended presentation at Dansk Universitetspædagogisk Netværks conference on Subjektivering, pædagogik og GAI: Eller hvad siger humanister til ChatGPT?

DUN conference 2024

I Viggo Bjerrings sci-fi-roman ”Verdenshjertet” (2021) er hovedpersonen en akademisk uddannet person, som lever af at lave rettelser i og tilpasse GAI-skabt tekst, og det kan meget vel blive vores studerendes fremtid. GAI’s lærende,mønstergenkendende algoritmer kan bearbejde mere information, end det er et menneske forundt. Denfantasi/mareridt er et centralt spor i kritisk uddannelsestænkning, litteratur og filosofi, og fantasien/mareridtet stillerskarpe spørgsmål som: Hvem er forfatteren, og hvorfor er det vigtigt? Vi kommer til at leve med en GAI, der er ingenmen alvidende, en overlegen kraft uden at være nogen. I en nyere artikel genbesøger Gert Biesta sin opdeling afuddannelses formål i ”kvalificering, subjektivering og socialisering” og vurderer, at subjektivering er uddannelsesoverordnede formål. Med Biestas ramme in mente vil vi inddrage deltagerne i en samtale om, hvilke spørgsmål GAIstiller til os som undervisere og udviklere.

Universiteterne og de øvrige videregående uddannelser står over for store udfordringer og muligheder i en tid, hvor rammerne for uddannelse brydes og forandres. Samfundsmæssige strømninger, politiske reformer, digitalisering og introduktionen af generativ kunstig intelligens rejser spørgsmål om, hvad der skal fornyes, og hvad der skal fastholdes i den pædagogiske tænkning og værktøjskasse for universiteter og de videregående uddannelser.

Hvordan tænkes fx kunstig intelligens ind i undervisningen, og hvad kan og bør det betyde for måden at undervise på? Hvad betyder den stigende diversitet blandt studerende, og hvilke didaktiske greb kan man tage i brug for at skabe inklusion og give lige mulighed for deltagelse? Hvilke værdier og hvilke redskaber kommer til at forme og påvirke fremtiden på universiteterne og de videregående uddannelser, og hvad skal og kan vi gøre for at analysere, skabe redskaber og rådgive uddannelsernes ledere, undervisere, didaktiske pædagoger og studerende således, at de står stærkt i forhold til en fremtid, vi allerede står med et ben i?

I en brydningstid, der kalder på nye perspektiver eller en genopfindelse af pædagogiske greb, vil vi som forskere, undervisere og undervisningsudviklere med interesse for pædagogik få mulighed for at dele viden og erfaringer om, hvordan vi udvikler og imødekommer fremtidens behov for nytænkning inden for undervisning og læring. Årets DUN konference er en mulighed for at præsentere den nyeste forskning om og dele de bedste erfaringer med, hvordan vi sammen kan videreudvikle en pædagogikken på universiteterne og de videregående uddannelser der adresserer morgendagens udfordringer.

Spørgsmål og tematikker kan eksempelvis være:
På hvilken måde arbejdes der med Dansk ramme for meritering af universitetspædagogiske kompetencer for at styrke undervisernes undervisningskompetencer?
Hvilke forventninger er der til undervisernes digitale didaktiske kompetencer, når generativ AI ændrer præmisserne for læring og eksamen?
Hvordan opleves diversitet i undervisningen, hvilke inklusions-/eksklusionsmekanismer er på spil og hvordan skabes tilhørsforhold?