| Forskningsnyt

Fysikere fra RUC indgår samarbejde med en af verdens største dækproducenter

Dækfirmaet Continental skal de kommende tre år samarbejde med fysik-forskere fra RUC. Continental er interesseret i at optimere deres test af dækmaterialers egenskaber, mens forskerne fra RUC kan få afprøvet og videreudviklet deres målemetoder.
Continental
Fra venstre viser billedet direktør Georg Nielsen (Continental), ph.d.-studerende Mathias Mikkelsen (Continental), lektor Tage Christensen (RUC), lektor Tina Hecksher (RUC), dr. Jorge Lacayo-Pineda (Continential), dr. Ali Karimi (Continental), professor Jeppe Dyre (RUC). Foto: Eva Lykke Jørgensen, RUC Kommunikation & Presse.

En af verdens største dækproducenter har indgået et samarbejde med en gruppe fysikere fra Institut for Naturvidenskab og Miljø på Roskilde Universitet. Det drejer sig om dækfirmaet Continental, som har fattet interesse for forskernes viden om og målemetoder af materialers mekaniske egenskaber.

Forskningsgruppen ’Glas & Tid’ på RUC har udviklet en unik teknik til at måle mekaniske egenskaber. Det er denne teknik, som skal videreudvikles i et nyt erhvervs-ph.d.-projekt, således at Continental kan bruge teknikken i deres forskning i og test af dækmaterialer. Ph.d.-studerende Mathias Mikkelsen er ansat til at varetage projektet, som er støttet af Innovationsfonden.

Teknikken skal udvide måleområdet og teste det såkaldte superpositionsprincip, der normalt anvendes til at forudsige højfrekvensegenskaber af dækmaterialer.

Continental er et stort tysk firma med mere end 243.000 ansatte på verdensplan. Continental producerer bl.a. dæk og har 1600 personer i deres forskningsenhed i Hannover i Tyskland, som forsker i at optimere dækegenskaber.

Tina Hecksher, lektor i fysik og hovedvejleder på ph.d.-projektet siger om samarbejdet:

"Der er en kæmpe interesse fra begge sider i at lykkes med dette projekt, fordi det kommer begge parter til gavn. Projektet lander lige ned i vores grundvidenskabelige forskning i visko-elastiske materialer og kernekompetence med at udvikle nye målemetoder. Og så er vi meget glade for, at et firma med en forskningsafdeling, der er større end hele RUC, kommer til os og kan bruge vores ekspertise."

Samarbejdet med Continental bygger videre på et tidligere samarbejde, hvor forskningsgruppen ’Glas og Tid’ har bidraget til at udvikle en ny, klimavenlig asfalt, som mindsker rullemodstanden.

Mere information:

For yderligere information kontakt lektor i fysik Tina Heckscher, e-mail: tihe@ruc.dk, tlf. 4674 3275.