| Nyhed

Dagbladene dækker valgkampens emner forskelligt

Børsen og Berlingske fokuserer mest på økonomi, mens JP og Politiken prioriterer klima og miljø højest.
Forskere fra Journalistik på Roskilde Universitet
Mads Kæmsgaard Eberholst, studielektor, og Mark Blach-Ørsten, professor. Foto af Mads Folmer, Roskilde Universitet.


Nye tal fra Roskilde Universitets valgbarometer viser, at aviserne prioriterer forskelligt i deres dækning af valgets temaer.
 
Analysen er baseret på syv førende dagblades printudgaver.
 
"Vi kan se, at de enkelte dagblade sætter deres egen dagsorden, "siger professor Mark Blach-Ørsten, der er en del af holdet bag valgbarometret. "Dette er tydeligt, når man fx ser på forskellene mellem Berlingske og Børsen, der begge prioriterer økonomi højest, og så Politiken og Jyllands-Posten, der har klima og miljø øverst på dagsordenen."
 
Men selvom der er variationer i dagbladenes dækning af valgkampens emner, så holder aviserne en nogenlunde lige fordeling af omtale af de to store blokke - nemlig 45 procent til blå blok, 46,3 procent til rød og resten til lilla (Moderaterne).
 
"På trods af at medierne prioriterer emner forskelligt, så er dagbladene tilsyneladende omhyggelige med at fordele omtalen ligeligt mellem blokkene," siger professor Mark Blach-Ørsten. "Således holder dagbladene en meget tæt balance i omtalen af rød og blå blok."
 
Mark Blach-Ørsten understreger, at dagbladenes dækning er vigtig, da de store aviser spiller en væsentlig rolle i forhold til det generelle mediebillede.
 
"I Danmark spiller de traditionelle nyhedsmedier en vigtige rolle i den journalistiske fødekæde. Det betyder, at nyheder fra især de store dagblade ofte citeres og danner grundlag for nyheder i andre aviser samt i radio og på tv," siger han. 

Top tre emner i syv af landets førende dagblade (printaviser)

Medieomtale af emner under valgkampen 2022
Antal omtaler af emner i nyheder i printaviser fra 5. okt. Til 17. okt. 2022 – parenteser angiver antal omtaler i perioden.

Om valgbarometeret

Forskere fra Roskilde Universitet undersøger dækningen af folketingsvalgkampen 2022.
  • Forskerne undersøger dækningen i både traditionelle nyhedsmedier og på sociale medier.
  • Projektet foregår i samarbejde med TV 2 og med assistance fra Infomedia i forhold til indsamlingen af medieindhold.
  • Forskerne vil i løbet af valgkampen levere løbende analyser til TV 2, ligesom de vil dele data på Roskilde Universitets valgside og på sociale medier.
  • Projektet løber frem til valgets afholdelse. Herefter vil forskerne bearbejde alle de indsamlede data til en eller flere videnskabelige artikler.

Kontaktinformation

Mark Blach-Ørsten, professor: oersten@ruc.dk, mobil: 2670 0035 eller Mads Kæmsgaard Eberholst, studielektor: makaeb@ruc.dk, mobil: 2972 9774.