
-
Kontakt
Center for Daginstitutionsforskning er fysisk placeret på Roskilde Universitet på Institut for Mennesker og Teknologi.
Ved generelle henvendelser til centeret, vil vi bede jer skrive til cedif@ruc.dk.
CenterlederAnnegrethe Ahrenkiel, Lektor, Roskilde Universitet, annegrah@ruc.dk
Forskere
Allan Westerling, lektor, RUC
Anja Marschall, adjunkt,
Annegrethe Ahrenkiel, lektor, RUC
Bjørg Kjær, lektor, DPU
Christina Haandbæk Schmidt, lektor, UCL
Dil Bach, lektor, DPU
Eva Gulløv, lektor, DPU
Jan Kampmann, professor, RUC
Jo Krøjer, lektor, RUC
Karen Ida Dannesboe Adjunkt, DPU
Karen Mathilde Prins, lektor, KP
Kathrin Houmøller, adjunkt, KP
Kevin Mogensen, lektor, RUC
Kim Rasmussen, lektor, RUC
Lars Holm, lektor, DPU
Lene Skytthe Kaarsberg Schmidt, docent, PH Absalon
Line Togsverd, lektor, VIA UC
Maja Røn-Larsen, lektor, RUC
Niels Kryger, lektor, DPU
Niels Warring, lektor, RUC
Niklas Alexander Chimirri, lektor, RUC
Pernille Juhl, adjunkt, RUC
Signe Hvid Thingstrup, lektor, KP
Steen Baagøe Nielsen, lektor, RUC
Søs Anne-Lise Bayer, ekstern lektor, RUC
Thomas Gitz-Johansen, lektor, RUC
Tomas Ellegaard, lektor, RUC
Unni Lind, lektor, KP
Ph.d.-studerende:Benedicte Bernstorff, ph.d.-studerende, RUC/UCSyd
Christian Aabro, ph.d.-studerende, RUC/KP
Fina Vilholm, ph.d.-studerende, RUC/VIA UC
Gry Ellegaard Thorsen, ph.d.-studerende, RUC/VIA UC
Kira Saabye Christensen, ph.d.-studerende, KP/DPU
Rianne Slingerland, ph.d.-studerende, stipendiat, DPU/VIA UC
-
Center for Daginstitutionsforskning forsker i vuggestuer, børnehaver og aldersintegrerede institutioner på 0-6 års området som rum for børneliv, pædagogik og professionsudvikling. Centret anlægger forskningsperspektiver på individ- og børnefællesskabsniveau såvel som på institutions-, professions- og samfundsniveau - fra mikro- til makroniveau.
Forskningen rummer bl.a. analyser af den aktuelle styring, organisering og praksis i daginstitutioner og producerer viden, der kan bidrage til udvikling af daginstitutionspædagogikkens særlige potentialer. Det forskningsmæssige tyngdepunkt er hverdagsliv i daginstitutionerne udforsket med kvalitativt orienterede participatoriske metoder.
Bliv klogere på vores forskningsprojekter her på siden.
Udvalgte projekter
Læringskufferter og hjemmelæringsmiljøer
Karen Ida Dannesboe (DPU), Pernille Juhl (RUC) og Allan Westerling (RUC)
Igennem de seneste år er forældre af forskere og politikere blevet udråbt til at være af helt afgørende betydning for børns fremtidige muligheder. Dette betyder blandt andet, at læring og læringsmiljøer ikke alene er indsatspunkt i daginstitutionerne, men også i hjemmene. Med udgangspunkt i de såkaldte læringskufferter undersøger forskerne, hvilke forståelser af læring og læringsmiljøer disse kufferter afspejler samt, hvilken hverdagspraksis og samarbejde sådanne læringsteknologier muliggør i institutionen og hos familien. Undersøgelsen består af etnografisk feltarbejde.
Pædagogers samarbejde med forældre og forvaltning
Karen Ida Dannesboe (DPU) og Bjørg Kjær (DPU)
Projektet fokuserer på forældre, pædagoger og Pædagogisk Psykologisk Rådgivnings (PPR) samarbejde om børn i vanskeligheder. Der spørges til, hvordan pædagoger i samarbejde med PPR forstår disse børn og deres forældre, og hvordan forældrene oplever og erfarer det at have et barn i vanskeligheder og samarbejdet omkring det. Metoden består af feltarbejde og interviews.
Omsorg i daginstitutioner
Kim Rasmussen (RUC), Niklas Chimirri (RUC), Thomas Gitz-Johansen (RUC) og Pernille Juhl (RUC)
Med baggrund i det netop afsluttede forskningsprojekt ”At have det godt” retter forskerne blikket mod omsorgen i daginstitutionen. Med udgangspunkt i tidligere materiale og en række nye forskningsværksteder forsøger projektet at svare på, hvordan omsorg udspiller sig; fra personalet, hos børnene, mellem børnene, i institutionens rammer, samt fra artefakter og ting.
Cultural landscapes of early childhood education and care
Niels Kryger (DPU) og Allan Westerling (RUC)
Med et tværkulturelt fokus vil dette projekt bruge video-materiale som udgangspunkt for praktikeres refleksion over eget arbejde. Videomaterialet består af klip fra institutioner i Danmark og New Zealand. Intentionen er, at pædagoger ved at se video fra egen og en anden kulturel kontekst får mulighed for at reflektere over og tranformere egen praksis. Videoen vil blive vist til pædagogisk personale i Danmark og New Zealand.
Pædagoguddannelsens udfordringer i lyset af udviklingen på daginstitutionsområdet
Steen Baagøe Nielsen (RUC)
Dette forskningsprojektet retter blikket mod pædagoguddannelsen for at undersøge, hvordan uddannelsen indrettes for at ’imødekomme’ udfordringer i praksisfeltet. Der spørges, hvorvidt dannelses- og erfaringspædagogiske traditioner får plads i en tid med øget instrumentelt kvalitet- og uddannelsestænkning, konceptpædagogik og evidensbasering. Undersøgelsen vil basere sig på observationer og interviews med studerende og undervisere.
Normeringers grundlag og betydning
Tomas Ellegaard (RUC)
Normeringer er en omdiskuteret sag – ikke mindst spørgsmålet om, hvordan man overhovedet skal udregne normeringer i daginstitutionerne. Interessen i dette forskningsprojekt deler sig i to spørgsmål: 1. Hvordan er normeringer blevet til historisk? 2. Hvordan påvirker antallet af professionelle voksne børns aktiviteter? Metoden vil bestå af dokumentanalyser og observationer i en række børnehaver.
Lyst og ulyst i børnehavetiden: et studie af forholdet mellem klasse, læring og lyst i hjem og daginstitution
Dil Bach (DPU)
Siden midten af 1990’erne er der opstået en ny global diskurs om læring, hvor lyst og motivation udgør centrale principper. Denne diskurs er også til stede i læringsforståelser i den nye styrkede læreplan. Antropolog Dil Bach har tidligere undersøgt, hvordan lyst og læring blev forstået og praktiseret hos velhavende familier i Nordsjælland. I dette projekt vender hun blikket mod mindre privilegerede familier i Vestsjælland for at se, hvordan læring og lyst her bliver praktiseret i daginstitution og hos familien.
Peer talk som ressource for børns sproglige læring
Annegrethe Ahrenkiel (RUC) og Lars Holm (DPU)
Et stigende fokus på børns sprog har de senere år udmøntet sig i en omfattende sprogtestning samt et stort antal forsknings- og udviklingsprogrammer, der sigter mod at stimulere og styrke børns sprog. Sprogforståelsen går ofte ud på at styrke børns læsning ordforråd, der kan ses som en snæver og dekonstekstualiseret forståelse af børns sprog. Nærværende projekt tager afsæt i en helhedsorienteret forståelse og fokuserer på den sproglige kommunikation mellem børn – peer talk – som en værdifuld ressource for den sproglige læring. Metoden vil bestå af et dybdegående sprogetnografisk arbejde med en række udvalgte børn, der følges tæt gennem deres dagligdag.
De yngste flygtninge- og migrantbørns møde med daginstitutionen
Eva Gulløv (DPU) og Jan Kampmann (RUC)
Der mangler i høj grad indsigt i, hvordan samfundets integrationstiltag opleves af dem, de er rettet imod. Med udgangspunkt i børnenes perspektiv undersøger forskerne, hvordan mødet med den danske daginstitution opleves af migrantbørn og deres forældre. Gennem feltarbejde i daginstitutioner udforskes børn og forældres oplevelser samt det pædagogiske personales tilskyndelser til integration.
Se flere projekter i Center for Daginstitutionsforskning på Roskilde Universitets Forskningsportal
Publikationer
Tillid i forældresamarbejdet i kontrollens skygge
Juhl, P., 17 feb. 2021, I: Dansk pædagogisk Tidsskrift. 1, s. 72-86 15 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Anbragte: Redaktionel indledning
Brodersen, M., Ellegaard, T. & Sandberg Hansen, C., 31 dec. 2020, I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2020, 4, s. 5-9Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning
Changing the framing of play in times of increased emphasis on readiness
Ellegaard, T. & Kryger, N., 8 okt. 2020, I: International Journal of Early Years Education. 28, 3, s. 218-231 14 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Aktiviteter
Professional Precarities in a Time of Pandemic: Cross-national Perspectives
Tomas Ellegaard (Arrangør)
18 nov. 2020Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhed › Organisation og deltagelse i konference
Early Childhood Voices Conference 2020
Niklas Alexander Chimirri (Deltager)
16 nov. 2020 → 20 nov. 2020Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhed › Organisation og deltagelse i konference
From care-taking and teaching to mutually caring communication
Niklas Alexander Chimirri (Oplægsholder)
16 nov. 2020 → 20 nov. 2020Aktivitet: Tale eller præsentation › Foredrag og mundtlige bidrag
Presseklip
På Vibes stue kan børnene fire kerneord udenad - og de har alle noget med mobberi at gøre
21/02/2021
1 element af Mediedækning
Presse/medie
69 forældre klager over forholdene i institution på Amager
Søs Anne-Lise Bayer & Annegrethe Ahrenkiel
19/01/2021
1 element af Mediedækning
Presse/medie
Mere viden

Base på RUC
Forskningscentret hører hjemme på Institut for Mennesker og Teknologi
Ph.d.-skole: Ph.d.-skolen for Mennesker og Teknologi
Uddannelser og fag: Pædagogik og Uddannelsesstudier// Psykologi // Arbejdslivsstudier // Sociale Intervensionsstudier // Humanistisk Bachelor // Humanistisk-Teknologisk Bachelor
Videreuddannelser: Master i Uddannelse og Læring // Master i Organisationspsykologi
Forskning fra Roskilde Universitet

Mere om forskningscentret
Mere viden om Center for Daginstitutionsforskning:
Se forskningscentret på RUCs forskningsportal
Tilmeld dig Center for Daginstitutionsforsknings nyhedsbrev
Følge os på:

Kontakt
Forskningscenterleder
Annegrethe Ahrenkiel
Lektor
Telefon: 4674 2675
annegrah@ruc.dk
Ved generelle henvendelser til centeret, vil vi bede jer skrive til cedif@ruc.dk.