Slagelse Kommune og Roskilde Universitet indgår strategisk samarbejde

En tættere kobling mellem regionens universitet og Slagelse Kommune skal bidrage til at styrke uddannelse, forskning og byudvikling i Vestsjælland.
Knud Vincents og Hanne Leth
Knud Vincents og Hanne Leth Andersen skriver under på ny samarbejdsaftale.

Uddannelsespartnerskaber, hvor kandidatstuderende samarbejder med lokale virksomheder om konkrete projekter. Samarbejde om Grønt Folkemøde og studiestartsaktiviteter. Fælles forskningsprojekter. Det er alt sammen konkrete eksempler på, hvad et nyt strategisk samarbejde mellem Slagelse Kommune og Roskilde Universitet skal rumme.

Roskilde Universitets overordnede mål er at flytte samfundet fremad med tværfaglig forskning og uddannelse, og partnerskabet sigter mod at styrke Roskilde Universitet som Region Sjællands universitet og samarbejdspartner for både den offentlige sektor og erhvervslivet, samt bidrage til at løfte forsknings- og uddannelsesniveauet i Region Sjælland.

- Det er vigtigt for os at skabe bæredygtige forandringer gennem fælles projekter, som er forankret i lokalsamfundet. Og vi er rigtig glade for Slagelse Kommunes engagement i bl.a. studiestartsaktiviteter og andre projekter, som kan være med til at skabe gode betingelser for, at flere unge på Vestsjælland får en uddannelse. Og forhåbentlig får vi ressourcer til at udvikle nogle nye relevante uddannelser i Slagelse, siger rektor på Roskilde Universitet Hanne Leth Andersen.

RUC og Slagelse Kommune vil sammen sikre et højt uddannelsesniveau

Slagelse Kommune ønsker at styrke uddannelsesmulighederne på Vestsjælland og positionere Slagelse som et attraktivt uddannelsescentrum på Sjælland.

- Partnerskabet med Roskilde Universitet er vigtigt for Slagelse og regionen. Slagelse er en uddannelsesby, der ønsker at tilbyde de uddannelser, som både de unge og erhvervslivet efterspørger – også i fremtiden. Slagelse Byråd ønsker i samarbejde med andre interessenter at sikre en vifte af boliger til de unge studerende, ligesom vi er optaget af at få etableret et godt, udviklende netværk mellem de studerende og regionens virksomheder. Med det nye partnerskab ønsker vi og RUC løbende at sikre et højt uddannelsesniveau til gavn for studerende, undervisere og erhvervslivet, siger borgmester Knud Vincents, Slagelse Kommune.

Aftalen løber over fire år, hvorefter den skal genforhandles, og har særligt fokus på:

• At tilstræbe og arbejde hen imod at der fortsat vil være universitetsuddannelser i Slagelse i fremtiden.
  • Udvikling af uddannelsessamarbejder indenfor udvalgte områder, herunder uddannelsespartnerskaber med udvalgte kandidatuddannelser.
  • Samarbejde om udviklings- og forskningsprojekter.
  • Fælles kommunikation og public affairs. Styrket samarbejde på tværs af de videregående uddannelser, som er placeret i Slagelse bl.a. efter- og videreuddannelse samt lokalefællesskaber.

Mere information

For ydeligere information kontakt:

Rektor Hanne Leth Andersen, Roskilde Universitet, ha@ruc.dk, mobil: 2778 2838

Borgmester Knud Vincents, Slagelse Kommune, vincents@slagelse.dk, mobil: 2045 9798