Om rektoratet: Arbejdsdeling og indsatsområder
Rektoratets arbejdsdeling
Rektor
Overordnet ledelsesansvar for RUC samt særligt ansvar for uddannelsesområdet
Rektor refererer til bestyrelsesformanden og deltager som observatør i bestyrelsens møder
I et tæt samarbejde med bestyrelsen, den daglige ledelse (prorektor og universitetsdirektør) institutledere, Akademisk Råd, samarbejdsudvalg og RUC’s medarbejdere og studerende er rektors hovedopgaver og ansvarsområder følgende:
- Fastlæggelse af overordnede, langsigtede mål for RUC’s udvikling inden for uddannelse, undervisning og forskning samstemt med realistiske økonomiske rammer og en videreudvikling af organisations- og personalepolitik.
- Formulering af strategi og plan for målenes opnåelse.
- Løbende opfølgning på og rapportering om arbejdet med planens gennemførelse.
På det akademiske virkefelt har Rektor på de indre linjer det overordnede ansvar for videreudviklingen af RUC’s undervisning og forskning, herunder bl.a. håndtering af balancen mellem på den ene side behovet for en strategisk samling omkring og udvikling af et antal stærke, interne forskningsmiljøer, en forstærket indsats med innovation, kvalitetssikring og forskningsmæssig kompetenceudvikling, og på den anden side sikring af de videnskabelige medarbejderes forskningsfrihed og brede faglige kompetencer.
For så vidt angår undervisning og uddannelse, har rektor det overordnede ansvar, med følgende fokuspunkter:
- Fortsat udvikling af RUC’s undervisning og uddannelsesstruktur, som viderefører RUC’s særlige profil med tværfaglighed, problemorientering, projektarbejde og brede uddannelsesindgange.
- Forstærkelse af indsatsen for at gøre RUC til et attraktivt studievalg.
- Ansvar for den overordnede udvikling af RUC's uddannelsesaktiviteter, herunder:
- Videreudvikling af RUC's særlige pædagogisk-didaktiske metoder.
- Videreudvikling af et kvalitetssikringssystem for RUC's uddannelser og undervisning.
- Akkrediteringen af RUC og RUC's uddannelser.
Inden for rammerne af RUC’s langsigtede strategi og planer har rektor det overordnede ansvar for en udvikling af RUC’s samspil med omverdenen. Her tænkes især på:
Relationerne til Uddannelsesministeriet og andre centrale, statslige myndigheder.
Udvikling af undervisnings- og forskningssamarbejde med andre universiteter og forskningsinstitutioner i ind- og udland.
Etablering af rammerne for et uddannelses- og forskningssamarbejde med professionshøjskolerne (University colleges).
Videreudvikling af samarbejdet med regioner og øvrige offentlige og private institutioner og virksomheder i Østdanmark.
Profileringen af RUC som en unik, internationalt orienteret, dansk uddannelses- og forskningsinstitution, såvel i forhold til ovennævnte myndigheder og organisationer som over for de uddannelsessøgende og deres fremtidige arbejdspladser.
Rektor er ansvarlig for RUC’s institutionelle udvikling. Det drejer sig om følgende opgaver:
- I et nært samarbejde med institutlederne videreførelse af arbejdet med den forsknings- og undervisningsmæssige udvikling af RUC’s institutter.
- I dialog med den øvrige universitetsledelse (UL) sikre en langsigtet hensigtsmæssig fordeling af ressourcerne til forskning og uddannelse på RUC.
- Et godt og tillidsfuldt samarbejde mellem rektorat, administration, institutter, Akademisk Råd, samarbejdsudvalg, de studerende, hvor der sikres inddragelse og mulighed for medindflydelse på RUC’s beslutningsprocesser.
- Konstruktivt samarbejde med bestyrelsen.
Deltagelse i møderne i Rektorkollegiet under Danske Universiteter.
Rektor er universitetets talsmand i forhold til pressen med mindre andet er aftalt konkret, fx i forhold til forskningsområdet eller det administrative område, jf. nedenfor.
Rektor leder møderne i rektorat (rektor, prorektor og universitetsdirektør) og Universitetsledelsen (rektoratet plus institutlederne) (UL).
Rektor er formand for Akademisk Råd, UDDU og Hovedsamarbejdsudvalget.
Rektor udarbejder konkret delegation til prorektor, universitetsdirektør og institutledere.
Prorektor
Stedfortræder for rektor samt særligt ansvar for forskningsområdet.
Prorektor refererer i sin daglige opgavevaretagelse til rektor og deltager som observatør i bestyrelsens møder.
I et tæt samarbejde med rektor og universitetsdirektør, institutledere, Akademisk Råd, samarbejdsudvalg og RUC’s medarbejdere og studerende er prorektors hovedopgaver og ansvarsområder følgende:
- Stedfortræder for rektor.
- Fortsat udvikling af RUC inden for forskningsområdet og forskeruddannelsesområdet, herunder:
- Tilskynde forskningsmiljøerne til at formulere ambitiøse mål for forskningskvalitet.
- Understøtte fælles initiativer til styrkelse af international forskningspublicering.
- Arbejde for øget hjemtag af eksterne forskningsbevillinger.
- Udvikling af forskningssamarbejde med andre universiteter og forskningsinstitutioner i ind- og udland.
- Udvikling af forskningssamarbejde med professionshøjskolerne.
- Udvikling og rammesætning af arbejdet i Roskilde Doctoral schools.
- Udarbejdelse af strategi og plan for forskningsområdets udvikling...
- Løbende opfølgning på og rapportering om arbejdet med planens gennemførelse.
- Understøttelse af international rekruttering.
- Medlem af bestyrelsen for SDC.
- Drive udvalgte projekter på rektoratets vegne.
Prorektor er formand for FoU og RDS.
Prorektor er universitetets talsmand i forhold til pressen vedrørende forskningspolitiske spørgsmål efter nærmere aftale med rektor.
Universitetsdirektør
Med reference til rektor daglig leder af Fællesadministrationen og med særligt ansvar for organisation og administration på RUC.
I et tæt samarbejde med rektor og prorektor, institutledere, Akademisk Råd, samarbejdsudvalg og RUC’s medarbejdere og studerende er universitetsdirektørens hovedopgaver og ansvarsområder følgende:
- Universitetsdirektøren er øverste administrative chef på universitetet og bistår rektor ved varetagelsen af rektors opgaver inden for administration og administrativ udvikling.Universitetsdirektøren leder universitetets fællesadministration.
- Universitetsdirektøren har personaleansvaret og det økonomiske ansvar i forhold til cheferne i fællesadministrationen. I studieadministrative og internationale uddannelsesspørgsmål refererer de pågældende chefer dog til rektor. I sager om forskning, Ph.d.-forhold, jura, teknologioverførsel og valg til RUCs kollegiale organer refererer cheferne til prorektor.
- Universitetsdirektøren er ansvarlig for legalitets- og budgetkontrol og fører tilsyn med den administrative virksomhed på universitet. Universitetsdirektøren har herunder det overordnede ansvar for, at universitetets fællesadministration fungerer professionelt, effektivt, legalt og som en god arbejdsplads for medarbejderne.
- Rektor bemyndiger universitetsdirektøren til i administrative sager om økonomi, personaleforhold og studieadministrative spørgsmål af tværgående karakter, dvs. hvor sagen berører mere end et institut at udstede interne retningslinjer på det administrative område med gyldighed for hele universitetet.
- Universitetsdirektøren har ansvaret for tekniske funktioner samt aktiviteter på det administrative og tekniske område.
- Universitetsdirektøren har ansvaret for personalesager på alle områder herunder ansættelser og afskedigelser med mindre dette i vedtægten eller ved konkret bemyndigelse er henlagt til institutledere eller andre.
- Universitetsdirektøren har ansvar, med reference til rektor og bestyrelse, for universitets økonomistyring og udvikling af denne.
- Universitetsdirektøren rådgiver bestyrelsen og rektor i retlige og økonomiske spørgsmål, jf. vedtægten.
- Universitetsdirektøren styrker den tværgående koordinering i fællesadministrationen og af universitetets samlede administration.
- Universitetsdirektøren sikrer udvikling af RUC som en attraktiv arbejdsplads.
- Universitetsdirektøren har ansvaret for fælles administrative systemer, retningslinjer, procedurer og TT.
- Universitetsdirektøren har bemyndigelse til i rektors og prorektors fravær at underskrive uopsættelige sager der vedrører universitetets daglige drift f.eks. eksamensbeviser og kontrakter.
- Universitetsdirektøren deltager i konkrete samarbejder med byen Roskilde.
- Universitetsdirektøren deltage i møderne i Akademisk Råd.
- Universitetsdirektøren deltager i Hovedsamarbejdsudvalgets møder som ledelsesrepræsentant.
Universitetsdirektøren kan deltage i HAU’s møder.
Universitetsdirektøren er RUC’s talsmand i forhold til pressen vedrørende økonomi og organisation efter nærmere aftale med rektor.
Universitetsdirektøren skal varetage sine opgaver i overensstemmelse med den til enhver tid gældende lovgivning og regler for universitetet, herunder universitetets vedtægt, bestyrelsens forretningsorden, ansættelsespolitikken for ledere, personalepolitik, samt i overensstemmelse med de overordnede retningslinjer og konkrete beslutninger, bestyrelsen vedtager.
Universitetsdirektøren skal løbende orientere rektor om forhold af væsentlig betydning for universitetet.