RUC-forsker undersøger impact af vaccinationsprogrammer

Post.doc. Maarten Van Wijhes forskning om vaccinationers effekt trækker overskrifter i hjemlandet Holland. Nu fortsætter han sin forskning på RUC.
Maarten Wijhe, post.doc.
Ifølge Maarten Wijhes forskning har vaccinationsprogrammerne forhindret mellem 6.000 og 12.000 dødsfald blandt børn og unge født i perioden 1953 til 1992 i Holland. Foto: Bobby Li

Hvor mange dødsfald har vacciner forhindret i Danmark? Det er et af de centrale spørgsmål, som post.doc i epidemiologi Maarten Van Wijhe søger svar på i sin forskning på RUC.

For selvom danske arkiver helt tilbage fra midten af 1800-tallet rummer unikke data om sygdom og dødsarsåger, er der stadig mange ubesvarede spørgsmål om betydningen af vaccinationsprogrammer i Danmark.

6.000-12.000 dødsfald forhindret i Holland

I øjeblikket trækker Maarten Van Wijhes ph.d.-afhandling overskrifter i hjemlandet Holland. I afhandlingen konkluderer han, at vaccinationsprogrammer mod difteri, kigkoste, stivkrampe, polio, mæslinger, fåresyge og røde hunde afgørende har påvirket folkesundheden i Holland: Mellem 6.000 og 12.000 dødsfald er forhindret blandt børn og unge født i perioden 1953 til 1992.

Også antallet af sygdomstilfælde faldt drastisk i perioden; for røde hundes vedkommende med 50% og for polio med op til 90%. Det er første gang, at statistiske analyser har sat så konkrete tal på effekten af vaccinationsprogrammer i Holland.

Danmark som case

Maarten Van Wijhe er ansat som post.doc på RUC og tilknyttet professor Lone Simonsens forskningsgruppe. Her fortsætter arbejdet med at indsamle og analysere data om dødelighed, sygdom og offentlige sundhedstiltag.

Nu med Danmark som omdrejningspunkt i et tværfaglig forskningsprojekt, der kombinerer matematisk modellering, biologi og medicinsk historie.

”Danmark er en spændende case med exceptionelle sundhedsdata helt tilbage fra midten af 1800-tallet. Jeg glæder mig samtidigt over, at det er lykkes at etablere et samarbejde mellem RUC, Statens Seruminstitut og Institut for Folkesundhed og Miljø i Holland. Det giver os mulighed for samarbejde på tværs af grænser med myndigheder med særlig viden om vaccinationsprogrammer og folkesundhed,” siger Maarten Van Wijhe.

Maarten Van Wijhe forsvarer sin ph.d.- afhandling på Groningen Universitet d. 14. september 2018.

Kontakt

For mere information kontakt post.doc. i epidemiologi Maarten Van Wijhe, wijhe@ruc.dk, 4674-3934.