RUC-forsker bidrager til overraskende opdagelse: Insulin har effekt på tarmbetændelse

Professor Jesper Troelsen fra Roskilde Universitet har sammen med forskere fra Københavns Universitet opdaget en ny metode til behandling af tarmbetændelse.
Professor Jesper Troelsen Rubrik 2012
Professor Jesper Troelsen har bidraget til opdagelsen af insulins overraskende effekt på tarmbetændelse. Foto: Uffe Weng

Tusindvis af danskere tager hver dag insulin imod diabetes, men insulin kan hjælpe mod mere end diabetes, viser nyt studie. Forskere fra Københavns Universitet og Roskilde Universitet har testet insulins effekt på kroniske betændelsestilstande i tarmen, og forskerne har sammen skrevet en artikel om deres arbejde i det videnskabelige tidsskrift Journal of Crohn’s and Colitis.

”I dag behandles tarmbetændelse med lægemidler, som dæmper kroppens immunforsvar. Vores metode går i stedet ud på at reparere tarmoverfladen indefra. Det er en helt ny måde at angribe sygdommen på,” siger professor Jesper Troelsen fra RUC og tilføjer:

”Tarmbetændelsen kan ses som en overreaktion af patientens immunforsvar på tilstedeværelsen af tarmbakterier i tarmoverfladecellerne. Tarmbetændelsen laver et sår, hvor bakterierne kan komme ind i kroppen. Derved startes der en ond cirkel, og tarmbetændelsen bliver en kronisk tilstand, som kan være livstruende, hvis patienten ikke behandles,” forklarer han.

Professor Jesper Troelsen og hans forskningsgruppe fra Roskilde Universitet har bidraget til studiet ved at etablere cellemodeller, der har gjort det muligt at undersøge, hvordan insulin påvirker tarmcellerne. På Københavns Universitet har professor Jørgen Olsen og ph.d. Mohammed Yassin fundet ud af, at hormonet insulin kan bruges til at hele sår i tarmen hurtigere og derved bryde den onde cirkel ved kroniske betændelsestilstande i tarmen.

I studiet har forskerne undersøgt behandlingens effekt i en række forskellige museforsøg med tarmbetændelse, som minder om tarmbetændelsessygdommen Colitis Ulcerosa, som 25.000 danskere lider af. Man kender ikke årsagen til disse tarmlidelser, men de er forbundet med stort ubehag og kan medføre blodig diarré, blodmangel, mavesmerter og vægttab.

Insulin aktiverer gen i tarmceller

Forskerne har undersøgt insulinbehandlingens effekt på forskellige måder. Dels har de kunnet konstatere, at selve mængden af betændelse falder i forhold til kontrolbehandling med saltvand, og dels har undersøgelserne vist, at musene taber sig mindre end ved kontrollen, ligesom de tager hurtigere på igen efter behandlingen. Det tolker forskergruppen som et sundhedstegn.

Insulinen virker, fordi den aktiverer et gen i tarmcellerne, som ifølge andre studier virker antioxidant, og dermed måske kan beskytte tarmcellerne imod betændelse. Dette gør insulinbehandlingen anderledes end eksisterende medicin, der i stedet for at styrke tarmens forsvar svækker immunsystemets angreb mod tarmen.

Forskerne håber, at man kan kombinere den nye behandling med den eksisterende.

Læs artiklen i Journal of Crohn’s and Colitis.