RUC har fremgang på 12 procent i 1. prioritetsansøgninger

1.088 kommende studerende har søgt en uddannelse på Roskilde Universitet som 1. prioritet via kvote 2.
studerende på vej til campus

Roskilde Universitet har den næststørste fremgang blandt de danske universiteter i antallet af 1. prioritetsansøgninger via kvote 2. Det viser Uddannelses- og Forskningsministeriets offentliggjorte tal efter ansøgningsfristens udløb den 15. marts 2018.

Sidste år havde 972 personer søgt en uddannelse på Roskilde Universitet som 1. prioritet via kvote 2, mens tallet i år er steget til 1.088. Det er en fremgang på 12 procent, og blandt de danske universiteter er det kun overgået af IT-Universitetets stigning på 30 procent. På landsplan er ansøgertallet til bacheloruddannelserne faldet med tre procent.

“RUC’s uddannelsesmodel og det problemorienterede projektarbejde lader til at appellere til de unge i disse år med store samfundsudfordringer som fx klimaforandringer og store flygtningestrømme, der kalder på den tværfaglige tilgang," siger Roskilde Universitets rektor Hanne Leth Andersen og tilføjer:

“Nu gælder det for os om at vurdere ansøgningerne for at finde det rette match mellem studerende og uddannelse. Det problemorienterede projektarbejde stiller store krav, men giver også stort udbytte.”
Årets fremgang er en fortsættelse af de seneste års udvikling, hvor Roskilde Universitets antal af 1. prioritetsansøgninger er steget år for år.

Det er især ansøgertallet til Den Naturvidenskabelige Bacheloruddannelse og Den Humanistiske Bacheloruddannelse, der trækker tallet op. Her er ansøgertallet gået op med hhv. 13 procent og 18 procent.

I alt 54.451 personer har søgt ind på en videregående uddannelse pr. 15. marts 2018.

Mere information:

For yderligere information kontakt kommunikationsmedarbejder Tim Houman, houman@ruc.dk.