Nyt Center for Undersøgende Journalistik åbner på Roskilde Universitet

Center for Undersøgende Journalistik er et samarbejde mellem Journalistuddannelsen på Roskilde Universitet og Foreningen for Undersøgende Journalistik.
Interview - journalistik
Center for Undersøgende Journalistik åbner på Roskilde Universitet. Foto: Colourbox

I bestræbelserne på at fremme undersøgende journalistik er Journalistuddannelsen på Roskilde Universitet og Foreningen for Undersøgende Journalistik (FUJ) gået sammen om at oprette Center for Undersøgende Journalistik på RUC.

”Vi glæder os til at få et nyt center, som kan styrke det allerede store fokus på undersøgende journalistik på Journalistikuddannelsen. Et sådant center og samarbejdet med FUJ kan medvirke til, at flere journaliststuderende får øjnene op for den undersøgende genre, og bliver dygtigere til de undersøgende metoder og samarbejde med branchens bedste journalister. Det nye center skal også samarbejde tæt med RUC’s Digitale Media-lab og med studerende og ansatte udvikle nye metoder, der kan styrke både forskning og journalistik knyttet til big data,” siger lektor på Journalistik og kommende centerleder, Jannie Møller Hartley.

Forankringen af Foreningen for Undersøgende Journalistik på RUC i det nye center betyder, at en række arrangementer, kurser og undervisning i undersøgende journalistik vil foregå på RUC, mens dele af foreningens arbejde og workshops stadig vil foregå i København. Centret skal også bistå foreningen med den årlige FUJ-pris og Graverdagen hvert andet år.

Formand for FUJ og graverchef på Politiken John Hansen ser klare fordele ved det nye center.

”Det vigtigste formål med Foreningen for Undersøgende Journalistik er at udbrede den undersøgende, kritiske journalistik. Med samarbejdet om det nye center får de studerende mulighed for at komme tættere på den undersøgende journalistik i praksis, og ad den vej får nogle af dem forhåbentlig lyst til selv at dyrke undersøgende journalistik. Samtidig vil de studerende få kontakt til det netværk af danske, undersøgende journalister, som FUJ også er – vigtigt på et felt, hvor samarbejde på tværs af medier og landegrænser bliver mere og mere almindeligt”, siger han.

Center for Undersøgende Journalistik åbner den 29. august.