Ny interdisciplinær professor på Institut for Naturvidenskab og Miljø

Efter mange år i den amerikanske forskningsverden er professor Lone Simonsen tiltrådt på Roskilde Universitet.
Lone Simonsen
Professor Lone Simonsen

Har man læst eller hørt nyheder om ebolaudbruddet i Vestafrika i 2014, eller har man hørt Politiken Third Ear’s podcast om pandemier, er der en god chance for, at man er stødt på professor Lone Simonsens navn.

Hun er tiltrådt på Institut for Naturvidenskab og Miljø på Roskilde Universitet, og har i mere end 20 år forsket i blandt andet ebola, pandemisk influenza, SARS, HIV og AIDS’ globale mønstre og resistens over for antibiotika til behandling for tuberkulose. Hun er samtidig forskningsprofessor på George Washington University i Washington DC, USA.

Hendes nuværende forskning fokuserer blandt andet på statistiske og matematiske modeller for spredningen af historiske og nutidige pandemier og smittesygdomme. Det drejer sig eksempelvis om Den Spanske Syge, som brød ud i 1918.

Lone Simonsen har en kandidat fra Roskilde Universitet og har efterfølgende taget sin ph.d. på University of Massachusetts Amherst i USA. Siden har hun arbejdet som forsker på Centers for Disease Control i Atlanta, USA og National Institutes of Health i USA og World Health Organization (WHO) i Genève, Schweiz.

Hun er medlem af Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab og American Epidemiological Society.

Mere information

Hør professor Lone Simonsen i Politiken Third Ear-podcasten ’Guide til jordens undergang’ på Politikens hjemmeside.