Ny bog skal øge forståelsen af samfundsudviklingen i Tyrkiet

Med Tyrkiet som nabo er det vigtigt for europæere at forstå den nyere tyrkiske samfundsudvikling, og ny bog samler sociale, politiske og mediemæssige analyser af situationen i landet.
Bog af Hans-Åke Persson

I det, der siden er blevet kendt som Taksim Gezi Park-urolighederne, protesterede store grupper af tyrkere imod regeringen i 2013. Protesterne tog sin begyndelse i Taksim Gezi-parken i Istanbul og spredte sig siden til flere andre byer.

Professor emeritus Hans-Åke Persson fra Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab har i samarbejde med professor Oscar Hemer fra Malmø Universitet redigeret bogen 'In the Aftermath of Gezi - from social movement to social change', der tager udgangspunkt i netop protesterne i Taksim Gezi Park.

"Europa er på mange måder yderst afhængige af begivenhederne i Tyrkiet, hvad enten vi ønsker det eller ej. Fremkosten af et 'demokratur', som er en blanding af demokrati og diktatur, med præsident Recep Tayyip Erdogan i Tyrkiet, gør det ekstremt nødvendigt for os europæere at være på forkant med og forstå det tyrkiske samfunds udvikling så meget som muligt. Tyrkiet er en meget vigtig politisk aktør i Mellemøsten og har søgt medlemskab i EU siden 1959 og er et indflydelsesrigt muslimsk land. Dertil kommer også, at landet i høj grad er med til at regulere antallet af migranter til Europa," siger Hans-Åke Persson.

Bogen bruger begivenhederne i Taksim Gezi Park som et udgangspunkt for at forstå udviklingen i Tyrkiet i siden 2000, og protesterne bliver perspektiveret i forhold til det militærkup, der fandt sted i landet i 2016.

'In the Aftermath of Gezi - from social movement to social change?', der er udgivet på forlaget Palgrave MacMillan, er en antologi, der analyserer den sociale, politiske og mediemæssige udvikling i Tyrkiets nyere historie.

Forskere fra Skandinavien, Tyrkiet og Indien, der repræsenterer en række forskellige videnskabelige discipliner, optræder i bogens 11 kapitler. Bogen er dedikeret til forfatteren Asli Erdogan, som blev fængslet af de tyrkiske myndigheder, og derfor ikke kunne levere sit kapitel til bogen.

Mere info

For yderligere information kontakt Hans-Åke Persson