| Tæt på videnskaben

Ny bog gør op med det grænseløse arbejde

Mange mennesker længes efter mere tid, fordi arbejde og fritid flyder sammen i en hverdag, hvor vi altid er tilgængelige. Men sådan behøver det ikke være, konkluderer forskere i ny bog.
Annette Kamp - Rubrik
Foto: Uffe Weng

Tid er en nøglefaktor i både vores privatliv og arbejdsliv. Mange længes efter en hverdag, hvor der er plads til nærvær, koncentration og fordybelse. Men hvordan skaber vi et arbejdsliv med plads til det?

Det har fire forskere et bud på i den nye bog ’Et arbejdsliv i acceleration’.

Moderne arbejdspladser kræver fleksibilitet, et stort engagement og et højt tempo af sine medarbejdere. Samtidig skal mange medarbejdere håndtere en kaotisk arbejdsdag, hvor de konstant bliver afbrudt af nye, uforudsete opgaver. Det skaber medarbejdere, der hurtigt bliver udbrændte og går ned med stress, fortæller Annette Kamp, som er en af forfatterne til bogen.

»Der er en norm om, at medarbejderen altid skal stå til rådighed, og måden, arbejdsdagen bliver tilrettelagt på mange steder, er også problematisk. Vi bliver suget ind i det her arbejde, der udmatter os, og gør os stressede,« fortæller Anette Kamp, som er lektor ved Institut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring på Roskilde Universitet.

Færre afbrydelser

Især er det den høje grad af fragmentering i arbejdet – de mange afbrydelser og uforudsete opgaver – der slider på den enkelte medarbejder, forklarer hun.

»De små pauser forsvinder, og alting skal gå hurtigere. Mens du sidder og snakker med mig, dukker der lige pludselig noget andet op, du ikke havde planlagt at skulle nå. Og så må du lægge det, du er i gang med, fra dig, og forberede dig på noget nyt.«

I bogen peger forskerne altså på, at problemet med tiden ikke (kun) handler om, hvor længe vi arbejder, men også om måden, man tilrettelægger arbejdet på. Forskerne understreger bl.a., at man
kan skabe en bedre ’rytme’ i sit arbejde.

»De bæredygtige rytmer er kendetegnet ved både at indeholde noget gentagende og noget variation i forhold til opgaverne. Det handler om den rette balance. De bæredygtige rytmer skabes kollektivt, men indeholder et element af egenkontrol over hvor, hvornår og hvor meget. Fx at man kan lukke helt ned for sin mail et par timer om dagen. Bedre rytmer vil kunne medvirke til at skabe et sundt og ikke belastende tidsmiljø,« siger Annette Kamp.

Ledelsen må gå forrest

Men er det ikke lettere sagt end gjort, hvis der på arbejdspladsen først er skabt end norm om, at medarbejderen altid er til rådighed? Jo, måske, mener forskeren, men det er ikke en umulig opgave:

»Her må ledelsen gå foran, fx ved ikke at være dem, der sender en mail kl. 2 om natten. Eller kl. 15 søndag eftermiddag,« siger Annette Kamp og påpeger, hvorfor forskning inden for arbejdsmiljø
er vigtigt:

»Arbejde fylder en meget stor del af de fleste menneskers liv, og de færreste kunne tænke sig at opgive den fleksible arbejdstid og det fleksible arbejde. Men samtidig ser det ud til, at konsekvensen
er en moderne stressepidemi. Det paradoks må vi arbejde på at løse.”

KORT OM BOGEN

Bogen ‘Et arbejdsliv i acceleration. Tiden og det grænseløse arbejde’ baserer sig på et forskningsprojekt, hvor forskerne har analyseret arbejdsgangene og måden, medarbejderne bruger deres tid på på to fødevarevirksomheder, to grundskoler samt to konferencecentre. Bag projektet og bogen står lektor Annette Kamp, professor Helge Hvid og lektor Henrik Lund fra RUC samt Helle Holt fra SFI. I bogen beskriver forskerne, hvordan det grænseløse arbejde gør os fattige på tid.