Etikprofessor: ”Doping kan være sundt og bør legaliseres”

Thomas Søbirk Petersen, professor (mso) på Roskilde Universitet, har udgivet ny debatbog om doping i sportens verden.
Thomas Søbirk Petersen
Thomas Søbirk Petersen er tidligere elite-tennisspiller og professor (mso) i etik. Han mener, at dopingdebatten er præget af tunnelsyn. Foto: Uffe Weng.

Doping er unaturligt. Doping er i modstrid med sportsånd. Doping er sundhedsskadeligt. Legalisering af doping vil lede til dopingtvang. Sådan lyder blot nogle af argumenterne mod doping. I bogen ’Fri doping – et forsvar for en nye dopingpolitik’ eftertjekker professor (mso) i etik Thomas Søbirk Petersen et efter et argumenterne mod fri doping - og udfordrer dem med relevant forskning og konkluderer, som titlen antyder, at doping bør legaliseres.

”Det er blevet et mantra, at doping er umoralsk, og at det derfor bør straffes med bøder, udelukkelse eller fratagelse af titler. Kritik eller blot diskussion af den nuværende dopingpolitik er så godt som ikke eksisterende. Doping fortjener en fair trial, og det er det, jeg håber, at denne bog kan bidrage til,” siger Thomas Søbirk Petersen.

I bogen giver han et kritisk eftersyn af den gældende dopingpolitik og ikke mindst de argumenter, som den bygger på. Bogen har allerede været omtalt i en række forskellige medier. I en kronik i Berlingske 24. juni skriver Thomas Søbirk Petersen bl.a. om sundhedsargumentet mod doping:

”For det første kan doping være sundt, hvis det bliver givet i små mængder, i korte perioder og under lægelig rådgivning. Der er ingen tvivl om, at det kan være usundt at deltage i f.eks. Tour de France, hvor rytterne efter en hård etape er drænet for røde blodlegemer og testosteron. Det vil øge rytternes sundhed, hvis rytterne blev tilført røde blodlegemer (f. eks. via EPO) og testosteron i stedet for at lade dem køre videre på en nedbrudt krop med en svagt immunsystem.

For det andet vil en legalisering medføre alle de fordele, der kendetegner et reguleret marked i stedet for et kriminelt marked. Atleter, der anvender legal doping, vil løbende være i kontakt med læger, som kan informere om bivirkninger og hjælpe med den rette dosis og kvalitet, så helbredet ikke lider skade. Ved en legalisering kan vi også decimere en meget stor indtægtskilde for kriminelle bander, og vi kan minimere muligheden for, at atleter kommer i kontakt med kriminelle miljøer. Endelig vil legalisering betyde, at vi undgår en række velfærdstab, som atleterne oplever i forbindelse med at blive straffet.

Endelig virker det dobbeltmoralsk at mene, at doping bør være strafbart, fordi det kan være sundhedsskadeligt, men samtidig mener at sport, der også kan være sundhedsskadeligt, ikke bør være strafbart. Motorsport, amerikansk fodbold, ridning, cykling, bjergbestigning kræver hvert år flere dødsfald, uden at folk af den grund ønsker at gøre det strafbart at deltage i disse sportsgrene. Hvis vi skulle straffe alt, der var sundhedsskadeligt, ville vi få meget travlt. Hvis du mener, at alkohol og rygning ikke bør være strafbart, selv om det er årsag til ca. 10.000 dødsfald per år i Danmark, er det vanskeligt at få øje på, hvorfor doping skal være strafbart, fordi det kan være sundhedsskadeligt.”

søbirk bog
Bogen ’Fri doping – et forsvar for en nye dopingpolitik’ udkom d. 25. juni på forlaget Samfundslitteratur.