| Forskningsnyt | Pressemeddelelse

Det er avisernes online-nyheder og public service-nyheder på nettet bedst til

PRESSEMEDDELELSE: Danskernes brug af nyhedsmedier har de senere år været under store og hastige forandringer, men nu ser det ud til, at tempoet i forandringerne er aftaget. Det fremgår af en ny rapport fra RUC, der kortlægger udviklingen i danskernes mediebrug og samtidig går i dybden med bl.a. danskernes vurdering af nyhedsmediernes styrker og svagheder samt graden af tillid til nyhedsmedierne.

Kim Schrøder
Professor ved Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab.

I dag udkommer rapporten ’Danskernes brug af nyhedsmedier 2017’ af Kim Schrøder, Mark Blach-Ørsten og Rasmus Burkal, der alle er medieforskere ved Roskilde Universitet. Rapporten er blevet til i samarbejde med ’Reuters Institute for the Study of Journalism’ ved University of Oxford og har særligt fokus på nyhedsbrands, nyhedsforbrug og brugernes tillid til nyheder.

Smartphones over alt

’Danskernes brug af nyhedsmedier 2017’ dokumenterer, at smartphonens tilbud om ’hvor som helst, når som helst’ i den grad er blevet indfriet. Smartphones bruges til at få nyheder på alle mulige lokaliteter. Mest populær er den i hjemmet, hvor 76 pct. af de danskere, der har en smartphone, læser, lytter og ser nyheder på smartphonen, mens de opholder sig i stuen og køkkenet, 56 pct. får nyheder på smartphonen, mens de ligger i sengen, og 43 pct. tager telefonen med på toilettet for at kunne være opdateret om verdens gang, mens de opholder sig der.

Også uden for hjemmet – på arbejdet, under transport, ude i byen – siger mellem 40 og 50 pct., at de bruger deres smartphone til at læse nyheder.

”Den øgede anvendelse af smartphones til nyheder på tværs af lokaliteter i 2017 kan være interessant for nyhedsproducenterne, fordi én følgevirkning kan være, at brugerne bliver mere tilbøjelige til at bruge nyhedshusenes apps til nyheder, i stedet for sociale medier eller søgemaskiner,” siger professor ved Roskilde Universitet Mark Blach-Ørsten.

Men rapporten viser også, at den samlede brug af mobiltelefoner til nyheder er på samme niveau som i 2016. Dermed er smartphonens tidligere eksplosive vækstkurve fladet betydeligt ud de seneste par år. En tendens der også kan ses i bl.a. Tyskland, Frankrig og Storbritannien.

Nyhedsmediernes stærke og svage sider på nettet

I årets undersøgelse er der særligt fokus på, hvordan danskerne vurderer de nyhedsmedier, de bruger mest. Den viser bl.a., at meget få af brugerne af Ekstra Bladets og BT’s net-udgaver opfatter de to nyhedsmedier som pålidelige og nøjagtige, mens mange af brugerne oplever dem som bedst til at underholde. Helt omvendt forholder det sig med Informations net-udgave, som deres brugere typisk opfatter som bedst til at levere  pålidelige informationer og baggrundsforståelse. De tre store morgenavisers onlineudgaver opleves ret ens af deres brugere: de scorer højt på præcision og baggrundsforståelse, og fremstår også (og mest Politiken) som markante på holdninger, og lavt på underholdning.

47% af brugerne af DR Nyheder på nettet og 37% af brugerne af TV2 Nyhederne på nettet mener, at disse nyhedsmedier er bedst til at levere ’nøjagtige og pålidelige nyheder’.

”Public service-nyhederne vælges altså på nettet ikke, fordi de er gratis for brugerne, men fordi de opleves som bedst til at opfylde de centrale journalistiske kvaliteter,” siger professor ved Roskilde Universitet Kim Schrøder.

Når det gælder den indbyrdes rækkevidde på nettet, er det stadig de to public service-stationer, DR og TV 2, der topper efterfulgt af formiddagsaviserne og morgenaviserne. I den indbyrdes konkurrence om at tiltrække brugere er der dermed ikke sket væsentlige forskydninger inden for det seneste år.

Tillid, politik og sociale medier

’Danskernes brug af nyhedsmedier 2017’ ser også nærmere på bl.a. danskernes tillid til nyhedsmedier såvel som sociale medier, på forholdet mellem politiske holdninger og mediebrug samt hvilke medietyper, danskerne foretrækker at bruge til at få nyheder. Her kan man for første gang se et fald i brugen af sociale medier som kilde til nyheder.

Rapporten er i dag blevet præsenteret af professor Kim Schrøder og professor Mark Blach-Ørsten ved et arrangement hos Dansk Journalistforbund, hvor en række mediechefer efterfølgende diskuterede rapportens pointer.

Læs rapporten ’Danskernes brug af nyhedsmedier 2017’ her

Rapporten er en del af et internationalt projekt, som ’Reuters Institute for the Study of Journalism’ ved University of Oxford koordinerer. Herfra udkom en international rapport i går, som kan downloades her: www.digitalnewsreport.org

Mere info

Kontakt: Professor Kim Schrøder eller professor (MSO) Mark Blach-Ørsten