| Tæt på videnskaben

»Min forskning giver kun mening, hvis der i fremtiden er nogle patienter, der får en bedre prognose«

30-årige Fatima AlZahra’a Alatraktchi er allerede et velanskrevet navn i forskerverdenen for sit arbejde med at opspore helt tidlige sygdomstegn hos mennesker. Hendes forskning har nu ført hende til RUC, hvor hun glæder sig til at arbejde med forskere uden for sin egen faglighed.
Fatima AlZahra'a Alatraktchi

Selv om Fatima AlZahra’a Alatraktchi blot er 30 år gammel, er hun allerede en erfaren forsker og lidt af et stjerneskud på forskerhimmelen. Hun har i løbet af sin korte karriere allerede modtaget en lang række priser og hædersbevisninger inden for nanoteknologi og molekylærbiologi, heriblandt som årets ph.d. på DTU, hvor hun har taget sin uddannelse.Så vejen er altså banet for ansættelse på et teknisk universitet med lange traditioner inden for netop de felter, hvor Fatima AlZahra’a Alatraktchi arbejder.Alligevel er det på Roskilde Universitet, at hun nu er i gang med at indrette sit kontor på første sal i bygning 28C, og det er der en ganske god forklaring på.

Endnu er der ikke mange bøger på hylderne og slet ingen billeder på væggene. I det hele taget bærer kontoret præg af, at det ikke er her, Fatima AlZahra’a Alatraktchi skal bruge mest af sin tid. Det er derimod i laboratoriet og ude blandt kollegerne på universitetet, hvor hun ser frem til at trække på kompetencer, som ligger uden for hendes eget område, blandt kolleger som beskæftiger sig med vidt forskellige ting.Og det er netop denne mulighed, hun beskriver som den primære årsag til, at hun valgte RUC som sin arbejdsgiver:

»Der kommer enormt meget inspiration af at tale med folk, som laver noget helt forskelligt fra dig selv, og det er der en helt unik tradition for her på RUC,« forklarer Fatima AlZahra’a Alatraktchi.

Forskellige fagligheder

Hendes forskning handler om at finde helt tidlige tegn på, at en sygdom er ved at udvikle sig i et menneske. Når en sygdom er på et helt tidligt stadie, hvor man normalt endnu ikke vil kunne se, at den er under udvikling, sker der ting i kroppen på et molekylært plan, som afslører sygdommen. Kunsten er så at lave sensorer, som kan måle disse bittesmå forandringer og det er her, Fatima AlZahra’a Alatraktchi er førende på sit felt. I dag kan det tage lang tid at få stillet en korrekt diagnose. En tidligere diagnose med den korrekte behandling kan i bedste tilfælde redde liv. Men for at kunne nå nye resultater, er Fatima AlZahra’a Alatraktchi nødt til at alliere sig med forskere med helt andre kompetencer, eksempelvis kemikere, som hun er omgivet af på RUC:

»Lige nu sidder jeg på en gang med mange kemikere, og det får jeg en hel masse ud af. Jeg udvikler sensorer, og her sidder der nogen, der ved en hel masse om de kemikalier, jeg bruger i udviklingen af sensorerne, så de ser noget helt andet end jeg ser, selv om vi ser på det samme kemikalie - fordi vi har forskellige faglige briller,« forklarer hun.

»Når man sidder sammen med den samme slags mennesker, så optimerer man tit på noget, som der ikke nødvendigvis er behov for. Og det er jo spild af både forskningsmidler og energi. Det er derfor, at det her sted er så fantastisk,« siger Fatima AlZahra’a Alatraktchi.

Fatima AlZahra’a Alatraktchi lærte RUC at kende indefra i forbindelse med et samarbejdsprojekt mellem universitetet og hendes virksomhed PreDiagnose, som er udsprunget af hendes forskning i tidlig diagnosticering af sygdomme. Og det blev hurtigt klart for hende, at universitetet havde noget særligt at byde på, som tiltrak hende, ikke kun i kraft af den tværfaglige tilgang til arbejdet, men også fordi, der bliver lavet forskning af meget høj kvalitet. Og det høje forskningsniveau er essentielt for Fatima AlZahra’a Alatraktchi, der heller ikke lægger skjul på, at hun drives af en klar ambition om at gøre en forskel i verden og skabe klare resultater:

»Når der ikke er nogen, der har fået gavn af noget, jeg har lavet, så føler jeg ikke rigtig, at jeg har udrettet noget. Min forskning gver kun mening, hvis der er fremtiden er nogle patienter, der får en bedre diagnose,« konstaterer hun. Lige nu er der flere retninger, Fatima AlZahra’a Alatraktchis forskning skal bevæge sig i, men fælles for projekterne er, at de bliver tværfaglige og i nære samarbejder på kryds og tværs af Roskilde Universitet og eksterne samarbejdspartnere, og hun vil holde skarpt øje med alle afkroge af universitetet i sin søgen efter samarbejdsmuligheder:

»Min drøm her på RUC er at bygge et hold med mange forskellige kompetencer, som arbejder sammen og komplementerer hinandens viden. Og så vil jeg arbejde på at oplære studerende i det, jeg kan, så vi sammen kan skabe resultater.«

Udgivet i Rubrik #16, 2019

TEDx Talk med 1,4 mio. visninger

Fatima AlZahra’a Alatraktchi, adjunkt på Institut for Naturvidenskab og Miljø. Født i 1989 i Kuwait af irakiske og libanesiske forældre. Er uddannet ingeniør og ph.d. fra DTU og har modtaget en række priser og hædersbevisninger for sit arbejde, herunder ‘årets afhandling’ fra DTU og Lundbeck-fondens forskningstalentpris. Hendes TEDx Talk, der handler om at bruge bakteriers kommunikation til at forudse sygdomsfremkaldende aktivitet, har været set mere end 1,4 mio. gange og er tekstet på 19 forskellige sprog.I februar 2019 figurerede hun på Forbes' liste '30 under 30 - Europe', der hylder de aktuelt mest indflydelsesrige personer under 30 år inden for deres felt.Ved siden af sit videnskabelige arbejde skriver Fatima AlZahra’a Alatraktchi skønlitteratur. Hun har siden 2008 udgivet tre bøger.