Ansøgertal: RUC går seks procent frem

1.943 kommende studerende har søgt Roskilde Universitet som 1. prioritet, og RUC har den næststørste procentvise fremgang blandt universiteter, viser Uddannelses- og Forskningsministeriets opgørelse over ansøgertal.
Studerende - ansøgertal  - Lisbeth Holten
RUC er gået frem fra 1.835 1. prioritetsansøgninger sidste år til 1.943 i år. Foto: Lisbeth Holten

I dag har der været frist for ansøgning om optagelse på landets videregående uddannelser, og Uddannelses- og Forskningsministeriet har offentliggjort ansøgertallene for de enkelte uddannelsesinstitutioner.

Roskilde Universitet er gået frem med seks procent, da 1.943 personer har søgt RUC som deres 1. prioritet. Blandt universiteterne er RUC’s procentvise fremgang kun overgået af IT-Universitetet, som er gået 11 procent frem, mens Danmarks Tekniske Universitet også har oplevet en fremgang på seks procent ligesom RUC.

”Det er glædeligt, at RUC går frem i antallet af 1. prioritetsansøgninger. Fremtidens uddannelser handler om at sætte sig ud over snævre faggrænser, og RUC's tværfaglige uddannelser har som formål at uddanne studerende, der er i stand til at vælge de rette metoder til at løse væsentlige samfundsproblemer. Fremgangen i ansøgertal viser, at RUC’s særlige profil tiltrækker mange unge uddannelsessøgende,” siger uddannelseschef Maria Volf Lindhardt.

På tværs af universiteterne er ansøgertallet næsten status quo, da det er faldet med 128 personer til et samlet antal på 43.854 uddannelsessøgende.

Se oversigt over tallene på ministeriets hjemmeside.

Antal ansøgere med RUC som 1. prioritet

2011: 1.853
2013: 1.736
2016: 1.893